Praktisk skogs- och naturvårdare

Bunden | Åkarp

Hvilan Utbildning erbjuder gröna yrkeshögskoleutbildningar i skånska Kabbarp och Stockholm.

26 augusti 2024

Öppen för sen anmälan

15 april 2024

1 augusti 2025, 1 augusti 2026

Som praktisk skogs- och naturvårdare får du fördjupande kunskaper inom natur- och skogsvård. Programmet ger dig ett helhetsgrepp inom det praktiska naturvårdsarbetet.
En praktisk skogs- och naturvårdare ska vara kunnig och insatt i hur naturvårdsarbetet praktisk ska utföras. Under programmet lär du känna naturen och får redskap för hur skogen och naturen förhåller sig och fungerar.

Du får en förståelse för hur skog och natur används som rekreationsområden och hur du, genom artkännedom och kunskap om växter och växtsystem, skapar den infrastruktur som krävs. Programmet ger dig kompetenser om hur skogs- och naturvården är upplagd och organiserad, värdefulla kunskaper för din yrkesroll som ska kunna läsa och förstå naturvårdsprogram – och bedöma och utföra nödvändiga åtgärder därefter.

I programmet ingår kommunikation och informationsarbete som ger dig värdefull kompetens inom naturpedagogik, olika naturområden och naturguidning. Grundläggande kunskaper inom eget företagande erhålls under utbildningstiden.

Som skogs- och naturvårdare är det viktigt att vara i god fysisk kondition, tycka om utomhusarbete under alla årstider och vara bered på att arbetet stundtals kan vara krävande.

Framtida yrkesroller
Naturguide, naturvårdare, skogsarbetare, parkförvaltare, skogsröjare, skötselarbetare inom park och naturvård. Du kan vara anställd eller jobba som entreprenör.

Skola
Skolan har speciallokaler och resurser som är anpassade efter undervisningen: övningssalar, markbyggnadshall, parkområden samt maskinhall med tillhörande utrustning och maskiner. Lärarna och yrkesinstruktörerna har en hög ämneskompetens, god branschkännedom och är erfarna utbildare.

Hvilan Utbildning AB