Driftingenjör Elkraft

Distans | Härnösand

Energiomställningen i samhället innebär stora investeringar för elbranschen och därmed ökar också behovet av kompetent arbetskraft.

1 september 2024

1 september 2025, 1 september 2026

Utbildningen för dig som är lösningsfokuserad, ansvarsfull och gillar att samarbeta. Tycker du dessutom om att arbeta utomhus är Driftingenjör elkraft något för dig.

Utbildningen till driftingenjör elkraft ger dig möjligheter att vara med i förnyelsen och ombyggnaden av våra befintliga elnät som just nu pågår. Det finns ett stort behov av nya tekniska lösningar, som smarta nät och mikroproduktion för att möta de växande kraven. Mycket händer inom området vilket kräver fler med rätt kompetens.

Under utbildningen får du en bred praktisk och teoretisk kunskap inom elkraftteknik. Efter utbildningen har du de kunskaper som krävs för att söka auktoriserad elinstallatör hos Elsäkerhetsverket.

Härnösands kommun, Yrkeshögskolan