Bygglovshandläggare / Byggnadsinspektör

Distans | Stockholm

Omfattning 330 YH-poäng (ca 1,5 år)

Undervisningsspråk Svenska

1 augusti 2024

1 augusti 2025, 1 augusti 2026

Ett varierande yrke där du bland annat ansvarar för att behandla ansökningar om bygglov och säkerställer att byggnadsprojekt följer lagar och regler. Du fungerar också som rådgivare och bollplank för allmänheten i samband med planering av byggen.

Vad gör en Bygglovshandläggare ?
En Bygglovshandläggare eller Byggnadsinspektör som det ibland kallas är en viktig nyckelperson. Ditt arbete innefattar att behandla ansökningar om bygglov och marklov, säkerställa att byggnadsprojekt följer lagar och ge råd samt vägledning. Du kommer även att granska ritningar, utöva tillsyn på byggarbetsplatser och fatta beslut om kontrollplaner. Arbetsuppgifterna kan utföras både självständigt och i team, och du kommer att ha regelbunden kontakt med olika människor.

Efterfrågan på Bygglovshandläggare är hög och växande. Nio av tio kommuner har svårt att rekrytera medarbetare med rätt kompetens. Automatisering av arbetsuppgifter, digitalisering och juridiska frågor har förändrat kraven på yrkesrollen. Det här YH-programmet möter de högre kraven som ställs på Bygglovshandläggare.

Kunskaper och kompetenser efter examen:
Du kan självständigt behandla teoretisk och praktisk handläggning av bygg-, mark- och rivningslov, samt anmälningspliktiga ärenden.
Du har kompetens att övervaka arbete med handläggning av bygg-, mark- och rivningslov samt anmälningspliktiga ärenden samt slutföra förelagda projekt.

Yrkesroller efter examen
Bygglovshandläggare
Bygglovskonsult
Bygglovskoordinator
Byggnadsinspektör

Praktikperioder
Du gör praktik på någon av de ledande företagen i branschen. Det ger dig möjlighet att utveckla din kompetens och skapa ett stort nätverk. JEI finns idag i Stockholm, Göteborg och Malmö och har starka relationer med arbetslivet i dessa regioner. För att säkerställa LIA-platser på distansutbildningen kommer bland annat dessa kontakter som täcker flera FA-regioner, att aktiveras

Nära samarbete med branschen
John Ericsson Institutet har ett tätt samarbete med några av branschens främsta föreläsare och lärare. Det sitter även flera välkända företag med i utbildningens ledningsgrupp.

Cirka 9 av 10 får jobb
Vi är en av få yrkeshögskolor som är kvalitetsauktoriserade. Vilket är en trygghet för dig som studerar här. Enligt uppgifter från YH-myndigheten har ungefär 9 av 10 ett kvalificerat jobb när de tar examen från en YH-utbildning.

YH-utbildningen är kostnadsfri
Det kostar inget att gå utbildningen men eventuella utgifter för läroböcker kan förekomma. Utbildning berättigar till både lån och stöd från Centrala Studiestödsnämnden (CSN).

Alla studerande på våra utbildningar har tillgång till LinkedIn Learning, vilket ger ytterligare möjlighet till flexibel kompetensutveckling genom över 16 000 onlinekurser.

Utbildningen sker på distans
Utbildningen sker på distans med tre fysiska träffar.

John Ericsson Institutets Yh-program och korta Yh-kurser bedrivs med tillstånd av Myndigheten för yrkeshögskolan

John Ericsson Institutet