Medicinsk vårdadministratör

Distans | Luleå, Umeå, Visby

Utveckla hälso- o sjukvården! En medicinsk vårdadministratör dokumenterar o deltar i förändringsprocesser – varierande o meningsfulla arbetsuppgifter.

19 augusti 2024

15 april 2024

1 augusti 2025, 1 augusti 2026

Ett viktigt yrke inom vård, IT och patientsäkerhet: För att säkerställa en modern och säker vård blir det allt viktigare med ett bra administrativt stöd. Här har vårdadministratören en viktig roll som den första att möta patienterna och navigera dem rätt. Vårdadministratören ansvarar för att patienternas information hanteras på ett rättssäkert och professionellt sätt. Arbetet består bland annat av IT-stöd, hantera statistik och svara på informationsfrågor. Du kommer vara en viktig del av arbetsplatsens utvecklings- och förbättringsarbete.

Du har goda chanser att få jobb efter utbildningen eftersom det i dagsläget är högre efterfrågan än det finns utbildad personal.

Kurser inom administration, bemötande och diagnosklassificering: Du kommer läsa flera olika kurser inom IT, vård och administration för att klara av det ansvarsfyllda yrket som medicinsk vårdadministratör. Det blir en mix av kurser inom bland annat administration, juridik, IT och vård. Vi kommer bland annat läsa medicinsk terminologi och skrivregler för att du ska kunna jobba med vårdadministration på ett korrekt sätt.

LIA – praktisera som medicinsk vårdadministratör: Utbildningens kanske viktigaste kurser är dem i LIA – lärande i arbete. Under tre perioder får du då vara ute på en arbetsplats och testa på yrket på plats. Du kommer få möta patienter, anhöriga och testa på enklare och rutinmässiga arbetsuppgifter. Under sista perioden får du testa på mer avancerade arbetsuppgifter och själv komma med förslag på lösningar och upplägg. LIA är ett perfekt tillfälle att skapa viktiga kontakter för framtida arbetsplatser.

Arbeta som medicinsk sekreterare, vårdadministratör eller läkarsekreterare: Efter utbildningen kommer du kunna utföra säker medicinsk dokumentation och hjälpa till med det administrativa stödet inom hälso- och sjukvården. Du kommer ha många och varierande arbetsuppgifter som kan innehålla allt från personal- och/eller ekonomihantering till IT och projektledning.

Utöver medicinsk vårdadministratör kan du jobba i titlar som:
- Vårdadministratör
- Läkarsekreterare
- Chefssekreterare
- Enhetschef
- Samordnare åt verksamhets- eller klinikchef

Lernia Utbildning AB