Bygglovshandläggare

Distans | Luleå, Lycksele

🏙 Är samhällsplanering och byggnader något som intresserar dig? Bygg din framtid med ett eftertraktat yrke inom bygg- och miljöfrågor!

26 augusti 2024

15 maj 2024

1 augusti 2025, 1 augusti 2026

En utbildning för framtidens bygg- och miljöfrågor: Vill du vara med och planera och utveckla samhället? Vår YH-utbildning till bygglovshandläggare kan vara skräddarsydd för dig! Med fokus på bygg- och miljöfrågor får du dom färdigheter inom lagstiftning, kommunikation och service du behöver för att kunna jobba som bygglovshandläggare.

Bygglovshandläggaren spelar en viktig roll för det hållbara samhällsbygget: Som bygglovshandläggare spelar du en nyckelroll för att säkerställa att byggprojekt följer lagar och regler. Ditt arbete bidrar till ett hållbart och attraktivt samhälle. Du hanterar ärenden såsom bygglov, förhandsbesked och rivningslov och har nära kontakt med byggherrar, arkitekter och entreprenörer.

En praktisk och teoretisk utbildning med LIA (praktik): I utbildningen kombinerar vi teoretiska och praktiska moment där det dessutom ingår LIA, Lärande i Arbete, på en kommun eller privat företag. Du får bred kunskap inom bygg- och planlagstiftning, byggnadsteknik, miljö- och klimatfrågor samt digitalisering och GIS.

Du läser utbildningen på distans med några platsträffar i Luleå eller Lycksele. Du har självklart regelbunden kontakt med både lärare och studiekamrater genom våra digitala plattformar. Du hittar även all material under utbildningen i vår lärportal.

Vad gör en bygglovshandläggare?
Yrket som bygglovshandläggare är varierande och utvecklande. Du kommer ha kontakt med alla möjliga från kommuninvånare till byggherrar och arkitekter. Du är den som följer upp och kontrollerar byggprocesser och säkerställer att lagar och regler följs. Utmaningar och kunskapsutveckling kommer vara återkommande inslag i yrket.

Lön som Bygglovshandläggare: Ingångslönen för bygglovshandläggare varierar beroende på arbetsplats, utbildning och erfarenhet. Genomsnittlig ingångslön ligger mellan 27 500 kr och 34 000 kr per månad. Med erfarenhet och ökat ansvar kan din lön öka ytterligare.

Lernia Utbildning AB