PlaygroundSquad, Upplevelse- och Spelgrafik

Bunden | Falun

Bli Spelgrafiker på PSQ, Sveriges äldsta skola inom spelutveckling. Lär dig kunskaper i 3D-modellering, texturer, animation, m.m under 2 år i Falun.

12 augusti 2024

12 maj 2024

1 augusti 2025, 1 augusti 2026

GAME ARTIST
Skapa det visuella i spelet

Spelgrafik innefattar det visuella av spelet. Som grafiker skapar du det som syns. På PlaygroundSquad får du kärnkunskaperna inom spelgrafik och lär dig att skapa spelkonst samtidigt som vi har lämnat utrymme för dig att kunna utvecklas inom ett område som du själv vill lägga extra fokus på.
Spelgrafik är en utbildning på PSQ där du får lära dig allt du behöver för att kunna arbeta som Game Artist inom spelbranschen.
Här lär du dig grunderna i 3D-modellering, texturering, konceptutveckling, animation och mycket mer. Under utbildningen får du dessutom stor frihet i att utforma egna uppdrag. På så sätt kan du enkelt utveckla de färdigheter du vill bli bättre inom och även personifiera din portfolio.

För att gå spelgrafik på PSQ behövs inga förkunskaper eller tidigare erfarenhet av att arbeta med 3D. Utbildningen inleds därför med ett snabbt intro i 3D-modellering. Sedan läggs ett ökat fokus på praktiskt arbete gällande spelproduktion där du får arbeta med spelmotorer och med en deadline.
I slutet av varje termin får du visa upp dina nya kunskaper och färdigheter i ett spelprojekt som du skapar tillsammans med Leveldesigners och spelprogrammerare.

SPELPROJEKT
Under din tid på PlaygroundSquad kommer du delta i fyra spelprojekt. För varje spelprojekt får du skapa ett spel tillsammans med andra studenter. I projektet får du använda dina nya kunskaper som du fått från terminen för att skapa ett spel, fritt för alla att spela på PC eller konsol.
Som spelgrafiker ansvarar du för det visuella i spelprojekten. Du ansvarar för, och skapar, animering, effekter, miljöer, gränssnitt och allt däremellan. Ett spelprojekt innehåller vanligtvis fyra till sex spelgrafiker som arbetar tillsammans för att skapa ett tilltalande och sammanhängande utseende för spelet. Du samarbetar med spelprogrammerare och leveldesigners för att det visuella du skapat ska fungera bra ihop med spelmekanikerna.
Du kommer arbeta främst i Autodesk Maya och Substance Painter, men vi ser gärna att du arbetar med det verktyg och programvara du är trygg med (eller vill lära dig hantera).

PLAY STATION FIRST EXCLUSIVE
PlaygroundSquad är en del av PlayStation First, det innebär att du skapar och utvecklar dina spelprojekt exklusivt för Sony-hårdvara, som exempelvis PS5.
Detta ger inte bara en unik kunskap, utan är också en erfarenhet som väger tungt på marknaden och som ger våra studenter ett försprång in på praktikplatser.

ANSÖK IDAG
Du behöver inte ha några förkunskaper eller erfarenhet inom 3D-arbete för att ansöka till vår utbildning inom spelgrafiker.
Vi välkomnar alla sökande med en förkärlek till spel, konst och estetik, oavsett erfarenhet. Arbetsprover i konstprogram och/eller spelmotor är meriterande, men vi uppskattar även konstnärliga färdigheter som demonstreras i klassiska former (som teckningar, målning, skulptering m.m.)

Ansök till utbildningen via vår hemsida: www.playgroundsquad.com

Lycka till! GLHF!

Tension Education AB