Optikerassistent

Distans | Huskvarna

Optikerassistent - ett omväxlande yrke där alltifrån rådgivning, försäljning och marknadsföring till journaldokumentation och patientsäkerhet.

26 augusti 2024

17 april 2024

Brinner du för att arbeta med människor och vill vara delaktig i ett team? Som optikerassistent har du ett omväxlande arbete där alltifrån rådgivning, försäljning och marknadsföring till journaldokumentation och patientsäkerhet ingår. Du får möjlighet att jobba nära kunder och kollegor i en spännande bransch. Utbildningen sker på distans, vilket är perfekt för dig som vill styra över din tid. Distansstudierna kombineras med givande dagar i Jönköping.

VAD ARBETAR DU MED?
Som optikerassisten bemöter du kunder på ett serviceinriktat sätt och kommunicerar din kunskap om optiska hjälpmedel utifrån kundens behov. I rollen ingår även att på ett förtroendegivande sätt vägleda kunden från val av bågar till slutprodukt utifrån kundens stil, behov och förutsättningar.

Andra vanliga arbetsuppgifter är att utföra förundersökningar såsom tryckmätning och ögonbottenfotografering, fylla på i butiken, justera bågar, svara i telefon och boka besökstider. Kommunikation, optisk rådgivning och försäljning är en del av din vardag. Du samarbetar med optikern vid synundersökningar och har ansvar för att beställa och kontrollera produkter. Dina arbetsuppgifter utförs i enlighet med branschaktuella lagar och regler samt hygienkrav. Du hanterar optiktekniska verktyg, instrument och andra branschspecifika produkter.

I din yrkesroll ingår även kunskap om ögats grundläggande anatomi och funktion, ögonsjukdomar och synfel. Du får på egen hand även utföra syntest för körkort, Grupp 1. Som optikerassistent arbetar du med patientsäkerhet, journalförvaring och annan dokumentation och får även arbeta med enklare ekonomiuppgifter.

Befolkningsökningen i Sverige, en större andel äldre tillsammans med en allt mer stigande närsynthet i världen ökar behovet av optiska produkter och hjälpmedel. Förutom att arbeta som optikerassistent kommer du också att kunna jobba som exempelvis optiksäljare och sälj- och kundrådgivare inom optikbranschen.

LIA – LÄRANDE I ARBETE
En viktig del av utbildningen är Lärande i arbete (LIA) och är yrkeshögskolans motsvarighet till praktik. Det innebär att du som studerar, praktiskt tillämpar och lär dig ditt yrke ute på en arbetsplats. Du får handledning av personal som arbetar i yrkesrollen. Cirka en tredjedel av utbildningen är LIA där du lär dig yrkesrollen och ger dig en viktig förståelse för vad som förväntas av dig som yrkesverksam.

ATT STUDERA PÅ DISTANS
Att studera på distans innebär stor frihet, och också stort eget ansvar. Du kan till viss del själv välja när du ska studera, men du måste alltid vara uppdaterad på aktuella datum för bland annat distanslektioner och tentor. Programmet är en heltidsutbildning och du får räkna med att lägga ca 40 timmar/vecka på studier. Du och dina klasskamrater kan ibland arbeta i grupp online och här får ni själva komma överens om när det passar er bäst att arbeta tillsammans. Utbildningen är till största delen webbaserad och innehåller även fysiska träffar i Jönköping, som bland annat kan innehålla praktiska övningar, tentamen, föreläsningar och grupparbeten.

SAMARBETE MED ARBETSLIVET
Vi har ett mycket starkt samarbete med arbetslivet, och tillsammans med dem har vi utvecklat denna utbildning som ger dig de kunskaper som företagen efterfrågar när de ska anställa optikerassistent. Vi samarbetar bland annat med Direkt Optik, Smarteyes, Synsam Group Sweden AB, Specsavers, Synoptik och Klofves Optik.

TUC Sweden AB - Yrkeshögskola