Trädgårdsmästare - skötsel och underhåll av utemiljö

Distans | Nynäshamn

26 augusti 2024

1 augusti 2025, 1 augusti 2026

De gröna frågorna lyfts allt mer i samhället och branschen efterfrågar trädgårdsmästare med kompetens att underhålla, utveckla och möta nya utmaningar. Detta för att vi ska få en hållbar utveckling både ekologiskt och socialt. Vårt samhälle behöver kunna lösa alla de prövningar som kommer med ökande klimatförändringar.

Som trädgårdsmästare leder, planerar och utvecklar trädgårdar och parkmiljöer med fokus på funktion, hållbarhet och estetik. Detta med ett hållbart klimat i åtanke. Du kan arbeta i parker, trädgårdar, på kyrkogårdar, bostadsgårdar samt gröna gatu- och vägområden. Som trädgårdsmästare kan du också vara placerad på plantskolor, växthus och plantbutiker runt om i Sverige. Utbildningen leder till anställningar som:

Trädgårdsanläggare
Trädgårdsarbetare
Trädgårdsmästare (privat eller offentligt)

Startdatum: augusti 2022
Slutdatum: juni 2024

Heltidsutbildning på distans med ett antal seminarieträffar på Campus Nynäshamn varje termin.
1 veckas studier motsvarar 5 YH-poäng, totalt 80 veckor ger 400 poäng.

Utbildningen varar i ca 2 år och leder till en yrkeshögskoleexamen, motsvarande SeQF-nivå 5.

Utbildningsplatser: 20

Utbildningen är avgiftsfri och studiestödsberättigande.

Campus Nynäshamn