Offentlig inköpare

Bunden | Göteborg, Värnamo

Vill du arbeta med förhandling och inköp inom offentlig sektor? Är du nyfiken, noggrann, driven och gillar att leda projekt?

2 september 2024

20 september 2024

1 september 2025, 1 september 2026

Offentlig inköpare

Är du en noggrann person som gillar att ta egna initiativ och driva frågor framåt? Som offentlig inköpare arbetar du med upphandling och inköp i offentlig verksamhet. Du arbetar med projektledning, håller i presentationer och hittar nya affärsmöjligheter både inom organisationen och på leverantörsmarknaden – alltid med stor professionalitet och med hänsyn till etik och moral.

Yrkesroller och arbetsplatser

Efter genomförd utbildning kan du arbeta som inköpare inom offentlig verksamhet, upphandlare, upphandlingssamordnare , upphandlingsstrateg, avtalscontroller och anbudsansvarig/Bid manager där du arbetar med upphandlingsprocesser, utformar strategier, förhandlar om pris och leverantörsvillkor etc.

Arbetsmarknaden för en offentlig upphandlare är god. Arbetsmarknaden består av Sveriges 290 kommuner och cirka 500 myndigheter, där de flesta har någon slags upphandlingsfunktion. Upphandlingen i Sverige uppgår till mycket stora belopp, cirka 550–600 miljarder kronor årligen. Många arbetsgivare ser möjligheter till minskade kostnader med hjälp av upphandlare. Under ett år annonseras upphandlingar av ca 1 300 olika myndigheter.

Göteborgs Stad, Yrgo