Ljud-, ljus och scentekniker

Bunden | Eslöv

Medborgarskolan Syd och Eslövs folkhögskola utbildar framtidens ljud- ljus- och scentekniker.

2 september 2024

15 maj 2024

1 augusti 2025, 1 augusti 2026

Vill du arbeta som ljus. ljud eller scentekniker på en teater, mässa, frilansande egenföretagare med föreställningskontrakt på privatteater, krogshow, festival eller artistturné? Då är detta en utbildning för dig.

Du jobbar med ljus, ljud, video, riggning, planering och logistik. Du är först och sist på plats. Under en föreställning/framträdande sköter du bildmixrar, ljus- och/eller ljudprogrammering. Du ansvarar för att rätt dekorelement kommer in på rätt ställe vid rätt tidpunkt på ett säkert sätt. Som ljus-, ljud- eller scentekniker ser du till att allt flyter på som det ska enligt planeringen. Verkar för en god stämning, löser problem och ser till att alla är på rätt plats vid rätt tillfälle. Du utgår från producentens kravspecifikation, regissörens manus, ljusmästarens-/eller ljuddesignerns ritningar och ansvarar för att allt sker säkert och medverkar aktivt i riskbedömningar. Du jobbar i ett stort kreativt team av olika kompetenser med våra främsta artister. Det är ett spännande, omväxlande och stimulerande arbete.

En tredjedel av utbildningen är arbetsplatsförlagd, så kallad LIA – Lärande i arbete, vilket ger dig unika möjligheter att knyta värdefulla kontakter.
Utbildningen är upplagd över fyra terminer och med tre LIA period på 4, 8 resp 12 veckor under andra, tredje och fjärde terminen.
Företag som Malmö Opera, Nöjesteatern Malmö, Julius AB, Moomsteatern, Malmö Live, Musik i Syd, Informationsteknik, EventSolutions och F2 Studios, Helsingborgs Stadsteater, Dunkers Kulturhus, Skånes dansteater, Tune AB, Kristianstad teater, Ystad teater, Kalmar Länsteater, Scener i Lunds Kommun och Science
VIllage Hall är några av de företag som du kan göra LIA hos och som står bakom behovet av utbildningen.

Arbetsförhållandena varierar från anställd på institutionsteater som ex Malmö Opera, Stadsteatern, Malmö Live, andra offentligt finansierade teatrar ute i landet – till Malmö mässan eller vanligen frilansande egenföretagare med föreställningskontrakt på privatteater, krogshow, festival eller artistturné.

Medborgarskolan Syd