Elkraftsingenjör

Bunden | Linköping

Är du en problemlösare som ser möjligheter och gillar matte? Trivs du med praktiskt arbete och administration? Bli elkraftsingenjör!

1 augusti 2024

15 maj 2024

1 augusti 2025, 1 augusti 2026

Det finns en stor brist på elkraftsingenjörer och du som utbildar dig till det kommer vara högt efterfrågad. I och med Sveriges mål att bli fossilfritt, och de stora investeringarna i kraftnät som nu görs runt om i landet på grund av det, förväntas elkraftbranschen vara stabil. Det beräknas även vara mindre konjunkturkänslig än många andra branscher.

Många olika arbetsplatser: Elkraftsingenjörer arbetar med att planera och styra processer och projekt inom landets elnät och elkraftsanläggningar. Ditt arbetsområde kan variera beroende på vilket område som intresserar dig. Möjliga arbetsplatser kan vara på nät-, industri- eller konsultbolag.

Självstudier och föreläsningar på plats i Linköping: Utbildningen går på heltid under ett års tid. Här får du en gedigen grund inom elkraft där vi kombinerar föreläsningar, laborationer, gruppövningar och praktik. Du läser utbildningen på plats på vår yrkeshögskola i Linköping med lektioner ungefär 2,5 dagar i veckan. Resten av tiden ägnar du åt självstudier och fördjupning inom de kurser du läser. Du förväntas lägga ner samma engagemang som i en heltidstjänst, alltså 40 timmar/vecka.

Läs om elkraftteknik, eldistribution och elinstallation: För att bli en fullfjädrad elkraftsingenjör behöver du lära dig ämnen som elkraftteknik, eldistribution och elinstallationer. Du kommer få de verktyg och kunskaper du behöver för att kunna arbeta med planering, konstruktion och beredning av elnät och elkraftanläggningar. Dessutom får du insikt i driftsättning, service och underhåll.

Viktiga egenskaper som elkraftsingenjör: För att lyckas bra som elkraftsingenjör är det bra om du är lösningsfokuserad och har en projektinriktad inställning. Att vara ansvarsfull och noggrann är andra viktiga egenskaper, och du bör trivas med att lösa problem och använda IT-verktyg i ditt dagliga arbete. Självklart kan du arbeta både självständigt och i grupp.

Efter utbildningen – många olika yrkesalternativ: När du avslutat utbildningen har du alla verktyg och kunskaper du behöver för att kunna söka anställning inom elnätsbolag, industri eller företag som verkar inom elkraftområdet. Oavsett om du intresserar dig för planering, konstruktion eller driftsättning av elnät och elkraftanläggningar kommer du ha en solid grund och kan välja mellan flera olika karriärvägar.

Möjliga yrkestitlar kan vara projektör inom elkraft, elkonstruktör, elkraftsingenjör med kompetens inom förnyelsebar elproduktion samt beredare/planerare inom eldistribution hos el- och nätbolag. Det finns även möjlighet att arbeta som projektledare inom elkraftbranschen.

Lernia Utbildning AB