Offentlig upphandlare/inköpare

Distans | Huskvarna

Detta är yrket för dig som är initiativtagande och kreativ och som vill ha ett socialt yrke med goda resultat.

Examen Kvalificerad yrkeshögskoleexamen

19 augusti 2024

17 april 2024

1 augusti 2025, 1 augusti 2026

Yrkesrollen är mångsidig och programmet ger dig de kunskaper och färdigheter du behöver för att arbeta som offentlig upphandlare/inköpare på strategisk, taktisk och operativ nivå.

Utbildningen uppnår en SeQf-nivå 6 vilket är en kvalificerad yrkeshögskoleexamen och motsvarar kandidatexamen.

VAD ARBETAR DU MED?
Efter avslutad utbildning kan du självständigt, inom ramen för gällande lagar, ansvara för upphandling av varor och tjänster på ett affärsmässigt, kostnadseffektivt och hållbart sätt. Din roll innefattar att samordna och utveckla en inköpsorganisation samt att leda utveckling av upphandlingsprocessen med fokus på hållbarhet.

Utbildningen ger dig kompetens att värdera forskning, vetenskap, information och metoder för att göra analyser och affärsmässiga bedömningar kopplat till hållbarhet ur perspektiven miljömässig, etisk och social, samt ekonomisk hållbarhet, med utgångspunkt från inköps- eller upphandlingsföremålet.

Som offentlig upphandlare/inköpare arbetar du med att upprätta och genomföra upphandlingar av varor, tjänster och entreprenadarbeten. Du ansvarar för att upphandlingarna följer gällande lagar och regler, att de är effektiva och lönsamma. Du arbetar också med att utveckla och förvalta upphandlingsprocesser, samt att hitta nya affärsmöjligheter.

Som offentlig upphandlare/inköpare behöver du vara analytisk och problemlösande samtidigt som du är affärsmässig med gott siffersinne. Att vara kommunikativ, social, strukturerad och noggrann är också viktiga egenskaper.

Yrket offentlig upphandlare/inköpare är ett växande yrke och efter examen har du kompetens att arbeta både som upphandlare och inköpare inom myndigheter, kommuner och företag. Efterfrågan på kvalificerade upphandlare är stor, både inom den offentliga och den privata sektorn.

LIA – LÄRANDE I ARBETE
En viktig del av utbildningen är Lärande i arbete (LIA) och är yrkeshögskolans motsvarighet till praktik. Det innebär att du som studerar, praktiskt tillämpar och lär dig ditt yrke ute på en arbetsplats. Du får handledning av personal som arbetar i yrkesrollen. Cirka en tredjedel av utbildningen är LIA där du lär dig yrkesrollen och ger dig en viktig förståelse för vad som förväntas av dig som yrkesverksam.

ATT STUDERA PÅ DISTANS
Att studera på distans innebär stor frihet, och också stort eget ansvar. Du kan till viss del själv välja när du ska studera, men du måste alltid vara uppdaterad på aktuella datum för bland annat distanslektioner, tentor, uppgifter. Programmet är en heltidsutbildning och du får räkna med att lägga ca 40 timmar/vecka på studier. Du och dina klasskamrater kan ibland arbeta i grupp online och här får ni själva komma överens om när det passar er bäst att arbeta tillsammans med uppgifterna. Utbildningen är till största delen webbaserad och innehåller även fysiska träffar (sk närträffar) i Jönköping. Träffarna kan bland annat innehålla praktiska övningar, tentamen, föreläsningar, diskussioner, redovisningar och grupparbeten.

TUC Sweden AB - Yrkeshögskola