Processtekniker med vätgaskompetens

Distans | Gällivare, Härnösand, Ånge

Under utbildningen läser du processteknik och underhåll, du får även fördjupade kunskaper inom vätgas och andra explosiva gaser och säker hantering.

Omfattning 320 YH-poäng (ca 1,5 år)

2 september 2024

15 maj 2024

1 augusti 2025, 1 augusti 2026

I utbildningen läser du bland annat processteknik och underhåll och får kunskaper som industri- och energisektorn efterfrågar. Förutom detta får du djupgående kunskaper inom vätgas, andra explosiva och brännbara gaser samt hur man hanterar dessa på ett säkert sätt. Produktion, lagring och distribution av industriella gaser med fokus på vätgas samt vätgas ur ett hållbarhetsperspektiv är även områden som behandlas under utbildningen.

Under 16 veckor är du ute hos företag på LIA (Lärande i arbete). Du får då möjlighet att omsätta teoretisk kunskap till praktiska färdigheter. Du rustas inför arbetslivet och din kommande yrkesroll och skapar nätverk.

Efter avslutad utbildning kan du jobba inom industri- och energibranschen som drift- och underhållstekniker, processtekniker och processoperatör. I utbildningen ingår även säkerhetsutbildningar som branscherna efterfrågar.

Utbildningen bedrivs på distans med sex stycken obligatoriska fysiska sammankomster. Utbildningen är 64 veckor lång.

Lapplands kommunalförbund, Lapplands lärcentra