Inköp & Supply Management

Distans | Luleå

Vill du hjälpa företag att göra kostnadseffektiva och mer hållbara inköp? Då är utbildningen Inköp & Supply Management rätt för dig!

1 augusti 2024

1 augusti 2025, 1 augusti 2026

Behovet av kvalificerade inköpare är större än någonsin!
I såväl privat som offentlig verksamhet, inom alla branscher och verksamheter efterfrågas professionella inköpare. Den i särklass största kostnadsposten inom företag är köpta varor och tjänster och därför har inköparen en stor påverkan på företagets lönsamhet.

Det ökade behovet av utbildade inköpare och den pågående generationsväxlingen skapar stora möjligheter att direkt efter avslutad utbildning få en anställning. Genom att lära dig hantera inköpsprocesser och integrera hållbarhetsaspekter, positionerar du dig som en eftertraktad person inom inköp. Din resa som professionell inköpare sträcker sig bortom pris och kvalitet. Genom kunskaper inom hållbara inköp öppnar du även upp för ett arbete även inom miljö och social hållbarhet.

Arbetsmarknaden förutspår stora möjligheter till jobb som Inköpare inom ett stort urval av företag, organisationer och offentliga verksamheter. Och med ett omfattande nätverk och stark koppling till arbetslivet ger vi dig förutom kunskaper och färdigheter en direkt väg in i arbetslivet genom flera veckors praktik.

Utbildningen Inköp & Supply Management är utvecklad i nära samarbete med ledande företag och experter inom branschen för att matcha specifika behov av kompetens inom inköp och supply.

Vad gör en Inköpare?
I rollen som inköpare spelar du en central roll i att skapa struktur för inköpsprocessen och undvika onödiga kostnader vid oplanerade inköp. I utbildning Inköp & Supply Management utvecklar du kompetens för att arbeta som inköpare på både operativ och strategisk nivå, med de första jobbmöjligheterna som inköpsassistent.

Som operativ inköpare är dina huvudsakliga ansvarsområden orderläggning, leveransbevakning, reklamationer och uppföljning. Som strategisk inköpare arbetar du med ett långsiktigt perspektiv, exempelvis genom att skapa en leverantörsportfölj baserad på garantier, ledtider, produktionsmetoder och kvalitet.

Inköpare har en nyckelroll för företagets framgång. Du blir hjärnan bakom säkerställandet av att rätt produkter finns vid rätt tidpunkt, till rätt pris och av hög kvalitet. Din uppgift inkluderar att skapa och hantera strategiska partnerskap med leverantörer, optimera logistikkedjor och säkerställa att företaget har de resurser som behövs för att blomstra. Med din fingerfärdighet för att balansera kostnadseffektivitet och kvalitet blir du en viktig kugge i hjulet som håller företagets affärsverksamhet smidig och framgångsrik. Denna roll kräver både analytisk förmåga och affärsinsikt samt förmågan att navigera i en snabbrörlig arbetsmiljö.

Läs mer om yrkesrollerna efter utbildningen på vår hemsida!

Utbildning på NBI/Handelsakademin
Med målsättningen att du som studerande ska vara väl rustad för kommande arbetsliv och uppleva din studietid som intressant, rolig och inspirerande, arbetar vi utifrån en gemensam pedagogik och format. I undervisningen blandar vi nätbaserat lärande med lärande i klassrum och lärande i arbete.

I Malmö, Göteborg och Växjö är utbildningen en schemalagd heltidsutbildning med undervisning på skolan, och online 2-3 dagar per vecka. Övrig tid arbetar du självständigt eller i grupp. Under lärande i arbete, LiA, följer du de arbetstider som gäller på företaget. Antalet schemalagda dagar kan variera något mellan kurserna.

I Luleå är utbildningen en schemalagd heltidsutbildning på distans med 2-4 fysiska träffar på plats under hela utbildningsperioden.

NBI i Sverige AB