Systemutvecklare Java

Distans | Sundsvall

Gillar du att lösa problem och bygga innovativa lösningar? Bli en del av teknikens framtid - Utbilda dig till Java-utvecklare idag!

2 september 2024

1 september 2025, 1 september 2026

Som javautvecklare bygger du mjukvara i det plattformsoberoende programmeringsspråket Java. Yrket är perfekt för dig som är kreativ, en problemlösare, nyfiken och gillar att jobba i team.

Arbetsuppgifterna varierar och kan innefatta att ta fram nya databaser, utveckla mjukvarulösningar, arbete med vidareutveckling/buggrättning och att optimera prestandan.

Som systemutvecklare inom Java kan du både arbeta med hela processen och endast ansvara för specifika delar. Du kan exempelvis vara med i hela processen från beställning till att utveckla och hantera krav samt behov. En del arbetsuppgifter kan däremot handla om specifika funktioner på en webbplats som behöver utvecklas eller förnyas.
Jobbmöjligheter efter examen
Systemutvecklare är ett brett yrke som finns inom de flesta branscher. Eftersom att utbildningen och branschen är så pass bred, är framtidsutsikterna ljusa för dig som väljer att utbilda dig till systemutvecklare inom Java.

Det här kan du jobba med

Systemutvecklare
Programmerare
Applikationsutvecklare
Webbutvecklare

Vad är Java?
Java är ett programmeringsspråk som uppkom i mitten av 90-talet. Idag är det ett av de mest populära programmeringsspråken. Det är plattformsoberoende vilket innebär att man kan köra java-applikationer på vilken plattform som helst. Det är ett tacksamt programmeringsspråk för att det på grund av sin popularitet redan finns flera färdiga bibliotek. Det innebär att du slipper göra allt från grunden och istället kan återanvända kod från fria bibliotek gjorda av riktiga proffs.

YH Akademin AB