Robot och automationsprogrammerare

Distans | Eskilstuna

Har du en passion för teknik och innovation? Få efterfrågad kompetens och var med och skapa framtidens industri!

Omfattning 300 YH-poäng (ca 1,5 år)

1 januari 2025

1 januari 2026, 1 januari 2027

Som robot- och automationsprogrammerare har du övergripande kunskap om olika programmeringsspråk inom automation. Du analyserar kundbehov och ansvarar för att skapa algoritmer och skriva kod som styr robotrörelser och processautomatisering.

Robot- och automationsprogrammerare diagnostiserar och åtgärder felkoder samt avgör vilken automationslösning som är bäst lämpad till en applikation. Dina arbetsuppgifter kan bland annat innebära programmering av processtyrsystem och felsökning. Robot- och automationsprogrammerare, tillsammans med ingenjörer och andra tekniska teammedlemmar, säkerställer att systemen fungerar säkert, effektivt och i enlighet med specifikationerna.

Den här utbildningen kommer ge dig förståelse kring hur automation och robotteknik fungerar på arbetsplatser. Eftersom det kommer ligga stort fokus på teknik och automation behöver du kunskap inom datorteknik, IT, styrteknik och elektronik. Robot- och automationsprogrammerare jobbar mycket med problemlösning och innovation.

Utbildningen passar dig som har grundkunskap om programmeringsspråk, samt ett stort intresse av innovationer och passion för teknik. Om du är analytisk, har en god samarbetsförmåga, nyfiken och ständigt vill utvecklas inom området är denna utbildning något för dig!

YH Akademin AB