Scentekniker för teater och turné

Bunden | Fränsta

Som scentekniker ansvarar du i din roll både för det scentekniska arbetet och det logistiska perspektivet av en produktion på turné.

1 augusti 2025

Som scentekniker för teater och turné arbetar du med hela scen- och eventproduktioner där du i din roll bland annat bidrar med ditt tekniska kunnande inom ljus-, bild- och scenproduktion. Du kommer också vara den som planerar och ansvarar för den tekniska projektledningen och logistiken inför och under en turné. I din roll förväntas du även riskbedöma, planera och självständigt ansvara för att säkerställa god arbetsmiljö och säkerhet både för artister, medarbetare och publik.

Vem passar utbildningen för?
Utbildningen passar dig som vill arbeta i en kreativ miljö där ingen arbetsdag är den andra lik. Du behöver vara lösningsorienterad, stresstålig och flexibel då ditt arbete snabbt kan behöva anpassas utifrån rådande förutsättningar på plats.

Arbetsmarknad
Scenteknikeryrket i Norrland står inom de närmsta fem åren inför ett högt antal pensionsavgångar och behovet är därför stort att utbilda och rekrytera ny personal. Genom utbildningens upplägg och branschnära samarbete ska du som studerande direkt efter avslutade studier kunna gå ut i arbete

Ålsta Folkhögskola - Region Västernorrland