Servicetekniker, inriktning life science

Bunden | Uppsala

En utbildning för dig som är intresserad av högkvalificerad teknik, vill träffa människor i spännande miljöer på olika typer av arbetsplatser.

1 september 2024

1 september 2025

Här är utbildningen för dig som är intresserad av högkvalificerad teknik, vill träffa människor i spännande miljöer på olika arbetsplatser och inom olika verksamheter.
Utbildningen är på heltid och bedrivs på plats i Uppsala. Den varvar lärarledd undervisning med laborationer, självstudier, grupparbeten, handledning, LIA, studiebesök och gästföreläsningar från arbetslivet.

Efter examen har du praktiska färdigheter och kompetenser för att utföra mätningar och serviceåtgärder på olika typer av instrument och apparatur, analysera olika fall av risker och hur de uppkommer samt färdigheter i hur att hantera olika säkerhets- och förbättringsverktyg.

Kurser och innehåll är utformade i nära samarbete med branschen för att möta behovet av utbildade framtida medarbetare. Att koppla studierna till verkligheten och arbetsmarknaden är grundpelaren i vår utbildning.

Arbetsmarknad
Den akuta bristen på underhålls och servicetekniker är inte ny, men både efterfrågan på yrkesrollen och betydelsen av kompetensen ökar. Branschen menar att det finns en stor efterfrågan på servicetekniker och att det finns en stor risk för en hög kompetensbrist i framtiden. Fyra av fem svenska företag inom läkemedelsutveckling har uppgett att de planerar att rekrytera och expandera sina verksamheter.

Folkuniversitetet - Stiftelsen Kursverksamheten vid Uppsala universitetet