Garment Technical Designer 3D

Bunden | Borås

Vill du jobba inom design och mode? Bli länken mellan design och produktion! Bli expert inom mönsterkonstruktion, 3D och konfektionsteknik!

19 augusti 2024

1 maj 2024

18 augusti 2025

Vill du jobba inom design och mode?

Som Garment technical designer är du länken mellan design och produktion. Du har kunskapen och färdigheten som gör dig till expert inom mönsterkonstruktion, 3D och konfektionsteknik.

Utbildningen kombinerar teori med praktik på företag så du får redan under studierna ett stort nätverk inom branschen och just den kompetens som modeföretagen behöver. Garment technical designer är utbildningen som ger dig jobb!

Dina framtida yrken och arbetsmarknaden. Du behövs. Behovet av mönsterkonstruktörer är stort. Det finns därför goda möjligheter till anställning.
Efter utbildningen finns det många yrken att välja mellan, både i Sverige och utomlands. Några exempel på yrkesroller är mönsterkonstruktör, garment technician, direktris, 3D designer, quality controller, konfektionstekniker, produktionsledare, designassistent eller kvalitetsansvarig.

Garment Technical Designer 3D är en tvåårig utbildning som ger dig kompetens inom konfektions- och produktionsteknik. Du fördjupar dina kunskaper i mönsterkonstruktion och gradering.

Hos Yrkeshögskolan i Borås får du en utbildning som leds av konsulter verksamma i branschen.

Nätverk skapar jobbchanser. En fjärdedel av utbildningen är LIA-praktik (Lärande i arbete) och under din LIA deltar du i det vardagliga arbetet på företaget. Det gör att du redan under din utbildning får ett brett kontaktnät inom branschen och vi har ett nära samarbete med Gina Tricot, Nelly, Filippa K och andra svenska konfektionsföretag.

Eftersom du har goda förkunskaper erbjuder vi en avancerad utbildning som ger dig rätt kompetens för att du ska få jobb som direktris, mönsterkonstruktör, 3D designer eller liknande jobb inom textil och konfektion.

Du lär dig sömnad, produktionsplanering och tekniskt ledarskap från skiss till färdigt plagg. Du får både lära dig att göra avancerad mönsterkonstruktion och konfektionsanpassad sömnad. Stort fokus ligger på konstruktion i 3D.

Garment Technical Designer 3D är en utbildning inom mode och textil i Borås. Utbildningen ges på Textile Fashion Center i Borås, Sveriges främsta center för textil och design.

Vi lovar en rolig och utvecklande utbildning med allt från tillskärning och sömnad till grundläggande design som ger dig chansen att få jobb inom textilbranschen.

Teori förenas med praktik. En skoldag på Yrkeshögskolan i Borås är inte den andra lik. Föreläsningar blandas med praktiskt arbete; studiebesök varvas med spännande gästföreläsningar. Och 25 procent av din utbildningstid är du ute på praktik där du bygger upp ett stort och värdefullt nätverk.

Du får lära dig avancerad mönsterkonstruktion genom att konstruera modeller av kjolar, blusar, klänningar, byxor och mycket mer. I konfektionstekniken syr du upp både detaljer, toiller och hela plagg i vår avancerade maskinpark. När du studerar hos oss får du en grundlig utbildning och djupa kunskaper inom textil.

Praktiska färdigheter. Utbildningen ger dig färdighet att behärska hela processen från måttlistor, plaggskisser och instruktioner, mätning av plagg till provningar och justeringar av mönster.

Textilbranschen blir allt mer automatiserad och därför får du även lära dig digital mönsterhantering. Vi lär dig de ledande dataprogrammen Modaris och Diamino men även Adobe Illustrator och 3D Clo då vi vet att företagen efterfrågar detta.

Sök redan i dag!

Borås Stad - Yrkeshögskolan i Borås