Trädgårdsmästare – odling, förädling och entreprenörskap

Bunden | Staffanstorp

27 januari 2025

26 januari 2026

Det finns under många år framöver ett ökat behov av att säkra en nationell livsmedelsproduktion där kompetenta, kunniga och drivna krafter har möjlighet att etablera sig på arbetsmarknaden.

Som trädgårdsmästare med inriktning odling, förädling och företagande arbetar du med att planera, organisera och sköta odlingar av trädgårdsgrödor så som grönsaker, frukt, bär och kryddor utifrån växtplatsens förutsättningar på friland eller i växthus. Du arbetar även med att ta fram produkter, förädla dessa för att sedan sälja till andra företag inom produktionskedjan eller direkt till konsument. Utbildningen lägger stor vikt vid att driva ett eget mindre företag och ger dig insyn i aktuell lagstiftning som rör det enskilda företaget. Yrkesrollen kan tillämpas som egen företagare och/eller som anställd.

ARBETSMARKNADENS BEHOV
I rapporten "Morgondagens kompetenser i livsmedelsproduktionen" från 2019 som Region Skåne publicerat, finns en kartlagd brist i yrken som odlare av jordbruksväxter, odlare av frukt och bär samt växtodlare över lag. Det behövs fler småskaliga livsmedelsproducenter inom trädgårdsproduktion i Skåne samt företagare som dels har den faktiska kunskapen inom odling, dels stöttning på vägen mot att försörja sig genom livsmedelsproduktion, som egen företagare eller som attraktiv samarbetspartner.

Utbildningen Trädgårdsmästare – odling, förädling och entreprenörskap är framtagen med hjälp av aktörer såsom exempelvis City Gross, Mylla, Kristianstad kommun och Bondens skafferi.

Arbetslivets mål är att studerande, med dessa förutsättningar, efter examen ska återfinnas som drivna kollegor i branschen och vara en del i arbetet att försörja Sverige med kvalitativa hållbara grönsaker.

SKOLAN
Skolan har speciallokaler och resurser som är anpassade efter undervisningen: övningssalar, markbyggnadshall, 55 ha odlingsmark, parkområden, växthus samt maskinhall med tillhörande utrustning och maskiner. Lärarna och yrkesinstruktörerna har en hög ämneskompetens, god branschkännedom och är erfarna utbildare.

UNIK MÖJLIGHET
Programmet Trädgårdsmästare – odling, förädling och entreprenörskap är uppbyggt kring ett lärande från sådd till försäljning av råvara. Genom Hvilans tillgång på egen mark, produktionsväxthus samt utbildningskök kommer du få en unik möjlighet att med stöd från lärare starta upp ett företag, odla grönsaker, frukt, bär, kryddor och blommor, lagra och förädla odlade råvaror för att senare sälja inom ditt företag. Målet är att du genom att praktiska tillämpa samtliga moment vid uppstarten av ett odlingsföretag, under den tvååriga utbildningstiden, faktiskt kommer vara rustad för en fortsatt framtid som driven entreprenör inom småskaliga odling och förädling av trädgårdsgrödor.

EXAMEN
Efter avslutad utbildning erhåller du en yrkeshögskoleexamen inom Trädgårdsmästare - odling, förädling och entreprenörskap.

Hvilan Utbildning AB