Byggingenjör produktion

Bunden | Göteborg

Är du redo att anta rollen som arbetsledare inom bygg? Ett varierande arbete med överblick över hela byggprocessen.

Undervisningsspråk Svenska

1 september 2024

1 september 2025

Som byggingenjör och arbetsledare är det du som leder bygget ute på byggarbetsplatsen. Din roll är att koordinera och planera de arbetsuppgifter som behöver utföras. Du kommer även att arbeta med kvalitetskontroller och se till att alla på byggarbetsplatsen arbetar på ett säkert sätt.

UNDER UTBILDNINGEN FÅR DU BLAND ANNAT LÄRA DIG OM
• kvalité miljö och arbetsmiljö (KMA)
• husbyggnads- och anläggningsteknik
• produktionsmetoder på byggarbetsplatsen
• juridiska aspekterna av entreprenadavtal
• ekonomi och projektstyrning
• strategier och tekniker för att minska energiförbrukningen på ett bygge.

YRKESROLLER OCH ARBETSPLATSER
Efter avslutad utbildning kan du jobba t.ex. som arbetsledare, mätingenjör och på sikt som platschef eller entreprenadingenjör.

ATT ARBETA SOM BYGGINGENJÖR
Din roll är att ha överblick över hela byggprocessen och koordinera och planera. Du ser bland annat till att tidplanen håller, att material finns på plats och att arbetet med underentreprenörerna fungerar. Dessutom är det ditt ansvar att säkerhetsföreskrifterna följs.

UPPLÄGG
Utbildningen består av teoretiska och praktiska moment. Parallellt med undervisning sker handledarstödda egenstudier och studiebesök. Syftet är att ge en verklighetsbaserad och övergripande bild av branschen. En tredjedel av utbildningen är LIA (praktik) ute på ett företag.

PREPARANDKURSER
Saknar du förkunskaper erbjuder vi preparandkurser, läs mer på yrgo.se.

Göteborgs Stad, Yrgo