Trafiklärare

Bunden | Karlstad

Brinner du för att utveckla andra samt har en god pedagogisk och social förmåga? Då ska du bli trafiklärare

Omfattning 300 YH-poäng (ca 1,5 år)

13 januari 2025

12 januari 2026, 11 januari 2027

Som trafiklärare får du möjligheten att arbeta i en kraftigt växande bransch där du bidrar till säkrare förare i samhället. Ett spännande yrke med god arbetsmarknad. Som person behöver du vara intresserad av människor och ha en förståelse för människors olika behov.

Under utbildningen får du bland annat kunskaper i trafikpsykologi, miljö, yrkespedagogik samt fordons- och trafiksäkerhet. Genom praktiska och teoretiska moment lär du dig hur du på bästa sätt bidrar till att hjälpa och utveckla trygga förare i trafiken.

En stor del av utbildningstiden är förlagd på trafikskola, där du som studerande genomför Lärande i arbete, LIA (praktik). Utöver LIA:n kommer du även få öva i skolans egna trafikskolebilar, både med dina klasskamrater och med "riktiga" elever.

För att bli en bra trafiklärare behöver du kunna uttrycka dig tydligt, vara social, lugn och metodisk, samt tycka om att hantera olika människor och olika situationer.

Följande kurser ingår i utbildningen:
Arbetsmiljö och ansvar, 10 yhp
Fordonssäkerhet och miljö, 35 yhp