Elektronikingenjör inbyggda system

Bunden | Göteborg

Vill du konstruera, programmera, testa och verifiera elektrotekniska system & produkter med både hård- och mjukvara. Se i bild på instagram!

1 september 2024

1 september 2025

Kompetens inom elektronik behövs idag i de flesta tekniska branscher och som elektronikingenjör har du många spännande möjligheter att välja på i din karriär. Under utbildningen får du arbeta både teoretiskt och praktiskt med att skapa, designa och konstruera elektrotekniska system och produkter. En rolig och intensiv utbildning för dig som är nyfiken, har ett intresse för teknik och gillar praktisk problemlösning.

UNDER UTBILDNINGEN LÄR DU DIG BLAND ANNAT
-att analysera, dimensionera, testa, verifiera inbyggda elektrotekniska system
programmering och programmeringsteknik
-elektronikkonstruktion av analog/digital hårdvara och mönsterkort med EDA-programvara
-digitalteknik och användning av programmerbara kretsar
-matematik tillämpad på tekniska områden inom ellära och telekommunikation
att arbeta i projektform mot uppsatta mål.

ATT ARBETA SOM ELEKTRONIKINGENJÖR
Som elektronikingenjör arbetar du med att konstruera, programmera, testa och verifiera elektrotekniska system. Du kommer att kunna arbeta med både hård- och mjukvara. Samhällets omformande med självkörande fordon, smarta hem och den allt snabbare digitaliseringen kommer att erbjuda stora möjligheter för elektronikingenjörer.

YRKESROLLER OCH ARBETSPLATSER
Efter utbildningen kan du arbeta som elektronikingenjör, mönsterkortskonstruktör, hårdvaruutvecklare, testingenjör eller embedded-programmerare. Din framtida arbetsplats kan exempelvis vara på organisationer som jobbar med industriell automation, fordon, hälsovård, kommunikation, eldistribution eller fjärrvärme. Konsultbranschen kan även erbjuda varierande arbetsuppgifter i stora och små företag.

UPPLÄGG
Utbildningen består av teoretiska och praktiska moment. Syftet är att ge en verklighetsbaserad och övergripande bild av branschen. En tredjedel av utbildningen är LIA (praktik) ute på ett företag.

PREPARANDKURSER
Saknar du förkunskaper erbjuder vi preparandkurser, läs mer på yrgo.se.

Göteborgs Stad, Yrgo