Stödpedagog inom funktionshinderområdet

Distans | Simrishamn

Vill du arbeta inom funktionshinderområdet, bidra till personlig utveckling och möjliggöra delaktighet? Som stödpedagog har du goda chanser till jobb.

26 augusti 2024

15 maj 2024

1 augusti 2025

Antalet personer som behöver och beviljas stöd i Sverige ökar och enligt Socialstyrelsen finns det ett stort behov av utbildning inom funktionshinderområdet/LSS. Utbildning är en förutsättning för rätt och aktuell kompetens, som både är viktig och nödvändig, för att kunna ge stöd, service och omsorg av god kvalitet och utifrån lagarnas intentioner.

Efter avslutad utbildning har du god kunskap i att möta människor inom funktionshinderområdet och du har kompetens och verktyg för att ge stöd så att personerna kan vara aktiva och delaktiga i olika livssituationer.
Som stödpedagog kan du välja flera olika karriärvägar och typer av arbetsplatser till exempel på olika former av gruppboenden och dagliga verksamheter. Många arbetsgivare är i behov av personal med den kompetens som utbildningen ger.

Idag har många kommuner infört den nya titeln stödpedagog. Flera av dem uppger att för få sökanden uppfyller kraven då man försöker rekrytera stödpedagoger.

– Stödpedagoger passar in i allt. Inom LSS, på stödboenden, i familjehem och på HVB-hem. Alla våra kontaktpersoner är stödpedagoger. Och sen har vi LSS där vi också har stora behov av personal, säger Omar Elsayed, VD för Omvida, om företagets stora behov av att anställa stödpedagoger.

Folkuniversitetet - Kursverksamheten vid Lunds Universitet