Tandsköterska

Distans | Luleå

Omfattning 325 YH-poäng (ca 1,5 år)

16 september 2024

31 maj 2024

1 september 2025

Yrket passar dig som vill arbeta med mycket patientkontakt och som trivs med att både arbeta självständigt och i team. Du behöver vara lyhörd, flexibel, ha empatisk förmåga samt inte vara rädd för att använda tekniska hjälpmedel. Arbetet ställer höga krav på noggrannhet och kommunikationsförmåga.

Utbildningen genomförs i nära samarbete med arbetslivet och du har goda möjligheter till jobb i stora delar av landet. Som tandsköterska har du en viktig roll i tandvårdsteamet tillsammans med tandläkare och tandhygienister. Du kan också arbeta självständigt med egna patienter.

Många tandsköterskor arbetar delegerat vilket innebär att tandläkaren överlåter arbetsuppgifter till en tandsköterska. Att ge lokalbedövning, ta röntgenbilder och göra enklare fyllningar är exempel på delegerade arbetsuppgifter som du kommer få lära dig under utbildningen.

När du arbetar inom tandvården behöver du arbeta enligt Socialstyrelsens föreskrifter. Det innebär bland annat att du ska kunna använda skyddshandskar och ha kortärmade arbetskläder. Om du har kontaktallergi får du gärna kontakta oss för mer information då du som tandsköterska kan komma i kontakt med olika material.

Luleå kommun, Vuxenutbildningen