Värmepumpstekniker

Bunden | Markaryd

Att installera, serva och kontrollera värmepumpar är ett framtidsyrke som redan är här! Som utbildad värmepumpstekniker får du garanterat jobb.

Omfattning 300 YH-poäng (ca 1,5 år)

12 augusti 2024

31 maj 2024

1 augusti 2025

Utbildningen leder till yrken inom Kyl- och värmepumpsteknik i allmänhet och Värmepumpstekniker i synnerhet då denna teknik är i fokus under utbildningen. En värmepump är en ekonomisk och miljövänlig uppvärmningsteknik som har fått stort genomslag det senaste decenniet.
Behovet av medarbetare med en god teknisk utbildningsnivå är stort. Utbildningen ger dig både en bredd och djup för att som tekniker installera, serva och ge råd om bästa tekniken. Du får också möjlighet att certifiera dig inom köldmedier.
I utbildningen läser du bl.a. styr- och reglerteknik, specialkurser inom värmepumpsteknik, elteknik, kyla, affärsmannaskap och en examinationskurs. Utbildningen har en tredjedel av sin utbildning förlagd ute i arbetslivet, Lärande I Arbetslivet (LIA). Vi samverkar med det stor värmepumpstillverkarna i Sverige som t ex NIBE AB, CTC och IVT/Bosch
Utbildningen är på 300 yrkeshögskolepoäng vilket motsvarar 60 veckors studier, Utbildningen är CSN berättigad och vi som utbildningsanordnare kan också ordna internatboende.
Behovet av utbildade värmepumpstekniker är mycket stort nu och i framtiden ( 3 -5 års sikt) och mer än 90% av våra tidigare elever har fått arbete inom branschen.

Markaryds kommun, Kunskapscentrum Markaryd