Entreprenadingenjör

Bunden | Norrköping

Vill du utveckla ditt affärstänk och din förmåga att kommunicera och driva projekt? Gillar du dessutom att planera och ha koll på budget?

26 augusti 2024

9 juni 2024

1 augusti 2025

Framtidsutsikter
Arbetsmarknaden är på sikt mycket god för utbildade Entreprenadingenjörer. Enligt Boverkets prognos behövs 67000 nya bostäder varje år fram till 2030 i Sverige även om byggandet just nu är på en lägre nivå. I Norrköping planeras 15000 st nya bostäder fram till 2035. Dessutom väntar spännande andra spännande samhällsbyggnadsprojekt såsom Inre hamnen.
Även Linköping växer, bland annat med en ny stadsdel, Djurgården.

Regionen är i stark tillväxt. Infrastrukturprojektet Ostlänken, med byggtid mellan 2024-2034, kommer inte bara att skapa en ökad efterfrågan utan även initiera flera om- och nybyggnationsprojekt. Detta kommer att bidra till en efterfrågan på personer med kunskap inom juridik, kalkyl, inköp och ekonomiuppföljning.

Ta steget mot en framtid som entreprenadingenjör, vår utbildning ger dig inte bara nödvändiga färdigheter som entreprenadingenjör utan skapar en mångsidig grund för din framtid

Arbetet som entreprenadingenjör
Genom denna utbildning skapar du förutsättningarna till en yrkesroll som ger dig både spännande och varierande arbetsuppgifter. Du får en nyckelroll i byggprocessen och är den som i nära samarbete med ledande personal, så som projektchef och platschef, planerar och samordnar bygg- eller anläggningsprojekt med avseende på tid, material, ekonomi och inköp. Som entreprenadingenjör sitter du ofta med på bygg- och ekonomimöten.

Efter avslutad utbildning har du bl.a. kunskaper om hur byggprocessen i samhället fungerar från plan till förvaltning. Du har kunskaper i entreprenadjuridik och om vilka riktlinjer och regelverk som styr inköp och leveranser. Du har färdigheter i att ta fram underlag för kalkylering, inköp och budgetuppföljning. Du har även fått färdigheter i att kunna effektivisera inköp och leveranser av varor och tjänster. Utbildningen ger kompetenser för att ur ett ekonomiskt perspektiv kunna följa upphandlingar och byggprocessen. Du får även kompetenser för att kunna hantera IT-verktyg för kalkyl, inköp och planering.

Som Entreprenadingenjör kommer du att ha täta kontakter med olika aktörer och bör därför känna att du är en öppen person som har lätt för att samarbeta och möta andra människor. Du ska också ha en vilja att utveckla din kommunikation både muntligt och skriftligt, vilket är viktigt i yrkesrollen. Detta på grund av att man som Entreprenadingenjör hanterar och levererar en mängd dokumentation gällande planering och uppföljning.

Vill du jobba med kvalificerade och varierade arbetsuppgifter inom bygg- och anläggningsbranschen är detta utbildningen som ger dig både bred och rätt kompetens.

East Sweden Business School AB