Medicinsk vårdadministratör

Bunden | Uppsala

Utbildningen till medicinsk vårdadministratör bedrivs i samarbete med Region Uppsala. Utsikterna till jobb efter utbildningen är mycket goda.

1 september 2024

1 september 2025

Medicinska vårdadministratörer har många och varierande arbetsuppgifter inom hälso- och sjukvårdssektorn. Att vara noggrann och ha känsla för service är bra egenskaper för en medicinsk vårdadministratör, liksom att ha intresse för språk och människor. Arbetet ställer höga krav på kommunikativ förmåga, både muntligt och skriftligt, så du behöver ha goda kunskaper i det svenska språket. Processerna kring vårdadministration digitaliseras alltmer och du kan komma att arbeta överallt där vårdadministration förekommer. Efter utbildningen kan du bland annat arbeta som medicinsk sekreterare, läkarsekreterare och vårdadministratör. Möjligheterna till anställning är goda då efterfrågan på medicinska vårdadministratörer är stor.

Utbildningen bedrivs i samarbete med Region Uppsala och pågår under fyra terminer. Utbildningen innehåller 3 LIA-perioder om totalt 20 veckor. Under utbildningens LIA-perioder utvecklar du den specifika yrkeskompetensen på olika arbetsplatser. Du får omsätta dina teoretiska kunskaper i praktiken och knyta egna värdefulla arbetslivskontakter för framtiden.

Folkuniversitetet - Stiftelsen Kursverksamheten vid Uppsala universitetet