Platschef Samhällsbyggnad

Distans | Falun, Hisings Kärra, Knivsta, Norrköping

Har du erfarenhet av att arbeta inom bygg- och anläggningsbranschen och vill ta nästa steg i din karriär? Utbilda dig till platschef!

Omfattning 200 YH-poäng (ca 1,5 år)

19 augusti 2024

15 maj 2024

1 augusti 2025

Som platschef har du en central roll i alla typer av byggprojekt, med både administrativa och praktiska arbetsuppgifter. Platschefen bygger projektteamet av arbetsledare, yrkesarbetare och andra kompetenser såsom entreprenadingenjörer, inköpare och underentreprenörer. I arbetsuppgifterna ingår bland annat att ha ett övergripande ansvar för budget, tidsplan, inköp, samt miljöpåverkan. Platschefen ansvarar dessutom för arbetsmiljön och den personal som arbetar i projektet.

Yrkesrollen kräver kompetens inom ledarskap, planering, ekonomi, juridik, byggteknik samt miljö- och klimatlagstiftning. För att lyckas i rollen är det viktigt att vara noggrann, ha ett starkt kundfokus samt vara duktig på att samordna personal och ett byggprojekts olika intressenter.

Efter utbildningen kommer du att kunna arbeta som:
- Byggplatschef, mindre företag
- Byggplatschef, stort eller medelstort företag
- Platschef bygg och anläggning

Varje byggprojekt kräver en platschef. Idag finns det över 17 000 pågående bygg- och anläggningsprojekt i Sverige, och enligt Byggföretagen behövs det årligen rekryteras ca 800 platschefer för att täcka kompetensbehovet inom branschen. Bakom efterfrågan ligger byggteknisk utveckling, pensionsavgångar och stora satsningar för att nå miljö- och klimatmålen i Agenda 2030. Jobbmöjligheterna ser därför ljusa ut för dig som väljer att utbilda dig till platschef inom samhällsbyggnad!

Ta ditt nästa karriärsteg hos oss på YH Akademin!

YH Akademin AB