Fibertekniker

Distans | Nyköping

1 augusti 2024

1 augusti 2025

Installerar dig i en bransch som redan nu kommunicerar med framtiden
Den nya bredbandstekniken sprids snabbt över landet och behovet av kompetenta personer som praktiskt kan få fibertekniken på plats är stor. Du som är tekniskt intresserad och gillar att varva självständigt arbete med serviceinriktat samarbete, kan utbilda dig rakt in i en riktig framtidsbransch. Fiberteknikerutbildningen är skapad tillsammans med näringslivet för att matcha behoven som finns på arbetsmarknaden. Som fibertekniker är du den som praktiskt utför sysslor inom fiberteknik, som till exempel fibersvetsning, fiberblåsning, mätning, montering och fiber- och kabelinstallationer. Din arbetsmiljö är varierande - ena dagen inomhus, andra dagen utomhus med installation i både luft, vatten och jord. Eftersom fibertekniker är ett mycket mobilt arbete har de flesta arbetsgivare som krav att du har körkort för att kunna ta dig ut till arbetsplatserna. Efter utbildningen har du kompetens för att arbeta som fibertekniker, optotekniker, teletekniker och fiberinstallatör. Välkommen in i fiberframtiden.

Snabba fakta
CSN-berättigad