Möbeltapetserare - Historiskt hantverk

Bunden | Kramfors

Söker du efter kvalitet och hållbarhet? Då kanske Möbeltapetserare är något för Dig. Här får du användning av din kreativitet och skapande.

2 september 2024

15 april 2024

1 september 2025

En möbeltapetserares vardag är varierad och kreativ. Den ställer krav på både tekniskt kunnande och öga för färg och form. Kvalité och hållbarhet är en naturlig följd av väl beprövade hantverkstekniker som även ligger till grund för modernare arbetsmetoder.

ETT FRAMTIDSYRKE
Möbeltapetsering är ett yrke med framtiden för sig. Samhällets krav på hållbarhet, kvalitet och återbruk ökar hela tiden vilket gör att även branschens efterfrågan på utbildad kompetent personal ökar.

UTBILDNINGENS INNEHÅLL
Utbildningen innehåller kurser i både traditionellt och modernt stoppningsarbete, beklädnadstekniker, maskinsömnad, båtkapell, läder och rottingflätning. Du lär dig att arbeta med både historiska möbler och moderna designklassiker.

BÄSTA LÄRAREN ÄR VERKLIGHETEN
Utbildningen är upplagd så att du som studerande skall få så bra förutsättningar som möjligt i din kommande yrkesroll. Därför sker delar av utbildningen ute på olika företag och arbetsplatser i kursen Lärande i arbete (LIA). Där får du praktisera och tillämpa dina kunskaper samt se och lära av verkligheten.

DIN FRAMTIDA ARBETSPLATS
Genom ett stort kontaktnät inom branschen får du som studerar på Yrkeshögskolan Höga Kusten i Kramfors mycket goda förutsättningar att hitta en intressant och lärorik praktikplats på ett företag. Hos oss får du utrymme att vara kreativ och skapa din egen framtid. Vi ger dig även de kunskaper och verktyg du behöver för att kunna arbeta som anställd eller egenföretagare.

Kramfors kommun, Yrkeshögskolan Höga kusten