Bygglovshandläggare

Distans | Helsingborg, Växjö

Ansvarsfullt och viktigt yrke där du arbetar med att handlägga bygglovsansökningar och kommunicera med intressenter utifrån gällande lagar och regler.

19 augusti 2024

20 mars 2024

1 augusti 2025

Jobbmöjligheter
Många verksamma bygglovshandläggare och byggnadsinspektörer närmar sig pensionsavgång. Med all planerad nybyggnation av både bostäder och infrastruktur ökar behovet av yrkesrollen.

Ta ditt nästa karriärsteg hos oss på YrkesAkademin YrkeshögskolaSom bygglovshandläggare varvar du självständigt arbete med samtal och möten med alla de människor som är berörda eller intresserade av bygglovsärenden. Du utför handläggning av bygglov, bygganmälan och tillsynsärenden enligt plan- och bygglagen. Gentemot kommuninvånarna är du rådgivare och bollplank i samband med planering av byggen. Innan ett bygge sätter igång leder du samrådsmöten där alla berörda parter träffas. Det är också din uppgift att besluta om kontrollplaner och följa upp att dina byggprojekt verkligen genomförs enligt de ramar som bygglovet ger.

Jobbmöjligheter

Ta ditt nästa karriärsteg hos oss på YrkesAkademin Yrkeshögskola