Stödpedagog

Distans | Sollefteå

En utbildning för dig som vill arbeta och vidareutveckla dina kunskaper inom funktionsstöd!

2 september 2024

19 maj 2024

1 september 2025

Inom både privat och offentlig sektor ställs allt högre kompetenskrav på den personal som arbetar nära personer som behöver stöd på grund av funktionsnedsättning. Med en utbildning till stödpedagog får du specifika kunskaper, färdigheter och kompetenser som efterfrågas i branschen. Fokus ligger på stöd, utveckling och handledning. Under utbildningen får du bland annat fördjupa dina kunskaper om olika funktionsnedsättningar och dess inverkan på vardagslivet.

Utbildningen förbereder dig också för att i din arbetsroll som stödpedagog kunna planera, utföra och utvärdera ditt arbete på ett kvalitetssäkert sätt.

I utbildningen ingår även kursen Lärande i arbete (LIA), en praktik som görs på en arbetsplats, exempelvis på din hemort. Vi har bedrivit utbildning till stödpedagog från 2018. Från och med år 2020 är innehållet i kursplanen för stödpedagog nationellt likvärdigt.

Framtidsutsikter
Efter utbildningen kan du arbeta som stödpedagog inom både offentlig och privat sektor. Andra tänkbara yrkesroller kan till exempel vara omsorgspedagog eller boendestödjare. Inom funktonsstöd, socialpsykiatri, skola och anpassad skola vill man utveckla det pedagogiska innehållet och då kommer stödpedagoger ha en betydande roll i dessa verksamheter.

Utbildningsform
Utbildningen till stödpedagog är på helfart vilket innebär 40 timmar studietid/vecka. Utbildningen omfattar 2 terminer med 4 fysiska träffar i Sollefteå samt 1-2 halvdagar/vecka med digitala lärarledda uppkopplingar.
Under träffarna ordnar och bekostar du själv din resa och ditt boende.

Behörighetskrav
Grundläggande behörighet för utbildningar inom Yrkeshögskolan. Utbildningen ses som en vidareutbildning för dig som redan arbetar i branschen och har läst specifika kurser på gymnasiet. För behörighet att antas till utbildningen ställs följande krav på särskilda förkunskaper:

Svenska 2/Svenska som andraspråk 2
Hälsopedagogik
Specialpedagogik 1
Specialpedagogik 2
Minst ett års sammantagen yrkeserfarenhet från arbete med stöd till personer med funktionsnedsättning
Läs mer om behörigheter via ansökningssidan. Där kan du även läsa om andra vägar som kan ge behörighet till utbildningen.

Behörighetsgivande förutbildning 20 maj-12 juli:
Saknar du någon eller samtliga av gymnasiekurserna Svenska 2/Svenska som andraspråk 2, Hälsopedagogik eller Specialpedagogik 1 och 2. Då kan du läsa vår behörighetsgivande förutbildning Stödpedagog. Med godkända betyg i de kurser du saknar kommer du att bli antagen till Stödpedagogutbildningen

Lång yrkeserfarenhet kan ge dig behörighet
För dig som inte uppfyller de formella kraven på behörighet, finns möjligheten att ansöka om reell kompetens. Med reell kompetens menas den samlade kompetensen som du har skaffat dig i arbete och utbildningar.

Behörig att antas till utbildningen kan även den som vi bedömer kunna tillgodogöra sig utbildningen och därefter utöva det yrke som utbildningen förbereder för. Högst 20 procent av årsplatserna i en utbildning får avsättas för sådana sökande.

Sollefteå kommun - Reveljen