Vindkrafttekniker On- & Offshore

Bunden | Gävle, Malmö, Norrtälje, Visby, Östersund

Är du en noggrann person som motiveras av dagliga utmaningar? Då kan du bli Vindkrafttekniker - en svindlande yrkesroll som är högt eftertraktad!

Omfattning 300 YH-poäng (ca 1,5 år)

13 januari 2025

1 augusti 2025, 1 augusti 2026, 1 augusti 2027

En vindkrafttekniker arbetar med drift, service och underhållsarbete kopplat till torn, turbin och vingar i vindkraftverk. Det är ett socialt och flexibelt yrke där du arbetar i team i utförande av planerade serviceåtgärder och akut felavhjälpning av vindkraftverk. Ytterligare arbetsmoment är mot el, mekanik och hydraulik.

Vindkrafttekniker är ett fysiskt arbete och ställer krav på god fysik och smidighet eftersom en stor del av arbetet sker i en utmanande arbetsmiljö på höga höjder och trånga utrymmen. Du kommer arbeta i olika väderförhållanden i vindkraftverk som har mellan 80-110 meter höga torn, men nybyggda verk kan nå upp till 170 meter. Yrket passar dig som gillar att arbeta strategiskt och utefter egen planering.

Under utbildningen rustas du med gedigna kunskaper om vindkraft, elproduktion och distribution. Du kommer lära dig om vindkraftens behov, förutsättningar och planering och projektering av vindkraft. Efter avslutad utbildning kommer du ha kompetenser i att leda operativt arbete, samordna arbetsinsatser och ansvara för säkerhet och arbetsmiljö.

Vindkrafttekniker är idag en mycket eftertraktad roll med både en långsiktig och starkt växande efterfrågan. Den havsbaserade vindkraften kan komma att öka snabbt under 2030-talet. Enligt MYHs områdesanalys har ett sextiotal havsbaserade vindkraftsprojekt offentliggjorts och ett flertal tillståndsansökningar kommer att lämnas in under de kommande åren.

KYH AB