Järnvägsingenjör

Distans | Ludvika

Det är lätt att få jobb som järnvägsingenjör och framtiden ser väldigt ljus ut. Det är ett kreativt och relativt fritt jobb med bra lön.

Undervisningsspråk Svenska

1 augusti 2024

1 augusti 2025

Järnvägsbranschen skriker efter fler medarbetare. Det byggs många nya stambanor och de gamla ska underhållas. Det är därför lätt att få jobb som järnvägsingenjör och framtiden ser väldigt ljus ut. Att det dessutom är ett kreativt och relativt fritt jobb är ju bara extra bonusar.

Eftertraktad yrkesroll
Det finns alldeles för få järnvägsingenjörer i Europa i dag och särskilt i Sverige. Det satsas även stora summor på järnvägen så behovet av utbildade järnvägsingenjörer är enormt. Arbetet är spännande och omväxlande, där du använder såväl teoretiska som praktiska färdigheter. En examen ger dig fantastiska möjligheter att välja var du vill jobba någonstans.

Vad lär man sig?
På YH-programmet Järnvägsingenjör får du lära dig saker som underhållsteknik, spårgeometri och tågdrift. Du lär dig även om järnvägens kraftförsörjning och elsystem. Du kommer lära dig att upprätta handlingar som innehåller ritningar och 3D-modeller för projektering samt tillämpa gällande regler och säkerhetsföreskrifter vid arbete i spårmiljö. Du kommer även att lära dig att samordna och arbetsleda teknisk personal. Samt massor av andra saker så klart.

En het bransch
Det är mycket som händer i järnvägsbranschen i Sverige de närmaste 20-30 åren. Bland annat ska man bygga Ostlänken, en höghastighetsjärnväg mellan Stockholm – Göteborg och Stockholm-Malmö som kommer kosta ca 350 miljarder. Sedan är det också stora investeringar när det gäller underhåll på gamla järnvägen. Trafikverket har tänkt investera ca 800 miljarder på infrastruktur de kommande åren. För att klara av dessa stora satsningar behövs det många fler medarbetare med järnvägskompetens. Många fler.

Praktikperioder
En tredjedel av tiden sitter du inte i skolbänken, istället praktiserar du på olika branschföretag. Du får en god inblick i yrkesrollen och möjlighet att knyta viktiga branschkontakter som leder till jobb efter examen. Några av dina blivande kollegor kommer du kanske möta redan i klassen.

På plats eller på distans
Utbildningen som är på plats i Stockholm och Göteborg kan inte läsas på distans utan sker i klassrum. Utbildningen som är på distans sker med cirka 4-6 fysiska träffar.

Nära samarbete med branschen
John Ericsson Institutet har ett tätt samarbete med några av branschens främsta föreläsare och lärare. Det sitter även flera välkända företag med i utbildningens ledningsgrupp.

YH-programmet Järnvägsingenjör är kostnadsfri
Det kostar inget att gå utbildningen men eventuella utgifter för läroböcker kan förekomma. Utbildning berättigar till både lån och stöd från Centrala Studiestödsnämden (CSN).

Alla studerande på våra utbildningar har tillgång till LinkedIn Learning, vilket ger ytterligare möjlighet till flexibel kompetensutveckling genom över 16 000 onlinekurser.

John Ericsson Institutet