Ventilationsingenjör

Distans | Kalmar

Var med och förbättra inomhusmiljön samtidigt som du löser olika problem. Läs till ventilationsingenjör och bli expert på ventilation och luft!

19 augusti 2024

15 maj 2024

1 augusti 2025

En blandning av energioptimering, ekonomi och säkerhet: Ventilationsingenjörer arbetar med olika typer av energioptimering av ventilations- och kylanläggningar och med energikalkylering. En viktig del är även ekonomi och planering inom fastighetsområdet. Elsäkerhet och digital teknik är andra delar som präglar yrket.

Ventilationsingenjörer gör beräkningar av energieffektivitet där man bland annat tar hänsyn till miljön. Som ventilationsingenjör behöver man även ha en förståelse för hur olika system samverkar när det kommer till inomhusklimatets påverkan på människor. En del av yrket är att kunna beskriva olika lösningar för ventilation där det inte passar med de vanligt förekommande lösningarna.

Läs till ventilationsingenjör på distans med platsträffar i Kalmar, Borlänge och Piteå: Du läser utbildningen på distans, heltid och under två år. Under utbildningen blir det även en platsträff i Kalmar, Borlänge eller Piteå, beroende på vilken ort du blivit antagen på. Det är obligatorisk närvaro på platsträffarna där det bland annat blir föreläsningar, diskussioner, praktiska övningar och examinationer. En heltidsutbildning motsvarar en heltidstjänst, 40 timmar per vecka.

LIA, lärande i arbete – praktisera som ventilationsingenjör: Under utbildningen blir det även några LIA-perioder (praktik), där du får chans att testa på dina nya kunskaper ute på ett företag. Du kommer ha tydliga mål som ska genomföras under LIA-praktiken. Tack vare LIA-perioderna har du möjlighet att bygga nätverk med potentiella arbetsgivare, samtidigt som du får en känsla för hur yrket ser ut i verkligheten.

Jobba som vvs-ingenjör, ventilationstekniker eller servicetekniker: Det finns fler möjliga yrken att jobba som efter utbildningen. Till exempel som vvs-ingenjör, ventilationstekniker eller servicetekniker inom ventilation. Andra möjligheter kan vara att jobba som styr- och reglertekniker, arbetsledare inom ventilation eller som industrikonstruktör inom ventilation.

Lernia Utbildning AB