Internationell vindkraftstekniker

Bunden | Sundsvall

Bli en del av Sveriges omställning till förnybar energi! Du ansvarar för drift, service och har karriärmöjligheter både inom landet o internationellt!

Omfattning 300 YH-poäng (ca 1,5 år)

1 september 2024

15 maj 2024

1 september 2025, 1 september 2026, 1 september 2027

Ett viktigt yrke med mycket goda chanser till jobb: Vindkraftsbranschen har ett stort behov av vindkraftstekniker – både på kort och lång sikt. Eftersom du blir internationell vindkraftstekniker kan du dessutom få jobb även utomlands! Möjliga arbetsplatser kan vara olika typer av serviceföretag och turbintillverkare. Utöver att du får lätt att hitta jobb är yrket i sig viktigt. Utbildade vindkraftstekniker är helt avgörande för att möta de klimatmål som finns för Sveriges energiomställning.

Både utbildning på distans och på plats: Utbildningen till vindkraftstekniker är en platsbunden heltidsutbildning och består av en blandning av föreläsningar, laborationer, gruppövningar och praktikinslag. De teoretiska delarna av utbildningen läser du på distans och de praktiska momenten, som är obligatoriska, genomför du under våra platsveckor. Då är du och dina kurskamrater på plats i Piteå, Sundsvall, Skara eller Åseda. Du bekostar boende, resor och mat bekostas själv.
Utbildningen pågår i tre terminer, där första året är teoretiska studier och sista terminen till stor del består av LIA (Lärande i arbete = praktik). All utbildning kommer vara på svenska, däremot kan viss kurslitteratur, artiklar och forskning vara på engelska. Utbildningen motsvarar heltid i arbetstid.

Praktik - LIA (Lärande i arbete): Under utbildningens LIA-period (praktik) får du chans att testa på dina teoretiska kunskaper ute på ett företag. Du kommer ha tydliga mål som ska genomföras under LIA-praktiken. Eftersom utbildningen är bred och leder till flera yrkesroller har du möjlighet att utföra LIA även hos andra företag inom service och underhåll. LIA är ett perfekt tillfälle att skapa nätverk som senare kan leda till arbete. B-körkort är ofta en stor fördel i yrket och många företag som erbjuder LIA-platser förväntar sig att de studerande också ska kunna köra ut till parkerna.

GWO-kurser på annan ort: Under den andra terminen kommer vi läsa delar av utbildningen på ytterligare en annan ort. GWO-kurser är kurser för de som arbetar inom vindkraftsbranschen och de regleras enligt standard från The Global Wind Organisation.
När du har avslutat kurserna och fått godkända moduler enligt GWO kommer du kunna bli certifierad. Du som studerande får själv betala en summa på upp till ca 3000 kr för boende, resor och mat.

Du behöver en godkänd hälsokontroll: Eftersom Arbetsmiljöverket ställer hälsokrav för höjdarbete behöver du ha genomfört en godkänd hälsokontroll innan utbildningen. Den heter AFS 2019:3 Tjänstbarhetsintyg för Klättring med stor nivåskillnad. Om du inte uppfyller hälsokraven kan du inte arbeta som vindkraftstekniker. Tack vare utbildningens breda inriktning kan du i ändå välja någon av de andra yrkesrollerna som utbildningen leder till och arbeta som till exempel service- eller underhållstekniker. Lernia bekostar hälsokontrollen som kommer ske under termin 2 innan det är dags för LIA.

Efter utbildningen: Efter utbildningen har du kunskaper inom flera olika områden. Till exempel:
- Hållfasthetslära samt masinritningar och konstruktionsförståelse
- Uppbyggnad, konstruktion och arbetssätt hos vindkraftsanläggningar.
- Service, drift och underhållsarbete på mekaniska, elektriska och hydrauliska vindkraftssystem och andra anläggningar
- Avhjälpande och förebyggande underhåll.
- Arbetsmiljölagen och arbetsmiljöverkets författningssamlingar kopplat till arbete i vindkraftsverk samt GWO utbildning enligt standard från The Global Wind Org

Lernia Utbildning AB