Laborant

Bunden | Lidköping, Uddevalla, Varberg

Var med och gör världen mer säker och hållbar, som laborant bidrar du till en god miljö och hållbarhet.

2 september 2024

1 september 2025

Var med och gör världen mer säker och hållbar. Som laborant bidrar du till en god miljö, hållbarhet och säkerställer att maten vi äter och vattnet vi dricker håller hög kvalitet. Utbildningen pågår i 2 år och omfattar 400 yrkeshögskolepoäng.

En stor del av utbildningstiden är lärande i arbete (LIA) på en arbetsplats som ger dig möjlighet att utveckla dina kunskaper i arbetslivet. De företagskontakter du knyter under dina LIA-perioder ger ökade chanser till jobb direkt efter utbildningen. Du kan göra din LIA såväl i Sverige som utomlands i hela Europa.

Är du vetgirig, noggrann och tycker om att arbeta strukturerat i en kreativ miljö? Vi erbjuder en unik utbildning som innehåller många praktiska moment. Efter examen blir du eftertraktad på arbetsmarknaden som uttalat ett stort behov av yrkesrollen laborant.

Genom Laborantutbildningen kommer du bland annat att få fördjupade kunskaper i kemi, mikrobiologi, kommunikation och laboratoriematematik. Du får också ökad förståelse för säkerhet, kvalitet, utveckling och problemlösning. Efter examen kan du utföra det dagliga arbetet i ett laboratorium.

Lidköpings kommun Campus Lidköping