CNC- och Robottekniker

Bunden | Eskilstuna

Är du intresserad av avancerad teknisk tillverkning?

Omfattning 300 YH-poäng (ca 1,5 år)

2 september 2024

2 juni 2024

1 augusti 2025

CNC- och robottekniker är en kompakt utbildning som tar dig in på en arbetsmarknad med stor efterfrågan på endast 1,5 år. Många företag söker denna kompetens och du har stor chans att få jobb.
CNC (Computer Numerical Control) är datorsystem för styrning av verkstadsmaskiner. Under utbildningen CNC- och robottekniker kommer du att lära dig arbeta självständigt med att programmera och styra svarvar och fräsar med CNC. Du får även kompetens i robotteknik och kan arbeta med driftsättning av robotsystem i automatiserade processer, där även service och felsökning ingår.
Yh-utbildningen CNC- och robottekniker leder till en varierad och spännande yrkesroll. Efter utbildningen kan du arbeta bland annat som CNC-operatör/tekniker eller industrirobotoperatör.

Kunskapscompaniet Ankaret AB