Medicinsk vårdadministratör

Bunden | Jönköping

Utbildningen ger dig kunskaper och färdigheter i medicinsk dokumentation, informationsteknik och kvalitets- och utvecklingsarbete.

1 augusti 2024

1 augusti 2025

Behovet av vårdadministratörer är stort och fortsätter att öka i takt med utveckling av nya rutiner och nya arbetssätt inom hälso- och sjukvården.

I takt med ökade krav på en modern och säkrare hälso- och sjukvård ökar också kraven på kvalificerat och effektivt administrativt stöd. Som vårdadministratör har du här en viktig roll. Du är ofta den första personen som patienterna möter, och du underlättar deras möte med vården. Du får mer och mer en given roll i de team som arbetar med patienter genom att vara den som sköter informationsflödet på ett rättssäkert och professionellt sätt. Du ger administrativt stöd gällande IT, statistikbearbetning och informationsfrågor och du är en del i det utvecklings- och förbättringsarbete som sker på arbetsplatsen.

Efter avslutad utbildning kan du arbeta som vård- eller klinikadministratör, administratör i offentlig förvaltning, medicinsk sekreterare, klinik- eller läkar- eller teamsekreterare.

Internationella Handelshögskolan i Jönköping Aktiebolag (IHH)