Data Center Technician

Distans | Eskilstuna

🔋 Studera till Data Center Technician. Lär dig drifta datacenter och skapa säkra klimatsmarta lösningar för datalagring och IT-infrastruktur.

1 augusti 2024

1 augusti 2025

Data Center Technician är utbildningen för dig som vill ansvara för den operativa driften av ett datacenter, där du genomför förebyggande åtgärder och underhåll för att minimera risken för driftstopp.

Med digitaliseringens framfart etableras nya tekniker som 5G, Internet of Things och Machine Learning, vilket gör att fler produkter och system kopplas upp i molnet. Därmed går många företag från att själva hantera och lagra sin data till att bli kunder som använder molnbaserade tjänster för sin IT-infrastruktur. Det ökar behovet av datacentertekniker. Under studietiden får du därför kunskap i:

• Grundläggande funktioner för drift av datacenter
• Problemlösning och driftsfrågor kopplade till kontrollanläggningar och övervakningssystem
• Planering, projektgenomförande, kommunikation och service
• Brandskydd och säkerhetsfrågor som rör datacenter
• Arbetsprocesser, kvalitetskriterier och utvecklingsarbete inom datacenterdrift

Teknikhögskolan utbildar framtidens innovatörer och samhällsbyggare.
Auktoriserad yrkeshögskola med YH-utbildningar inom IT, teknik, energi och samhällsbyggnad.

Plushögskolan AB - Teknikhögskolan