Trädgårdsmästare inriktning arbetsledning

Bunden | Göteborg

12 augusti 2024

1 augusti 2025

Intresset och förståelsen för gröna miljöer ökar i samhället. Allt fler inser fördelarna med gröna utomhusmiljöer i staden, där höga naturvärden, renare luft och tillgängliga platser för välbefinnande blir allt viktigare och där funktionalitet och estetik i kombination spelar stor roll. Förutom praktiska färdigheter ställs alltmer omfattande och högre krav på teoretiska kunskaper i rollen som utbildad trädgårdsmästare.

Några exempel på teoretiska färdigheter är att upprätta skötselplaner och inventera utemiljöer, kostnadsberäkningar, rita rabattförslag med relevant växtinnehåll, driva projektarbete, tolka arbetsmiljölagar och ha de teoretiska verktygen för att kunna arbetsleda.

Inom trädgårdsbranschen finns ett brett spektrum av olika arbetsområden. Kyrkogårdar, offentliga parker, historiska parker och trädgårdar, bostadsgårdar, kulturarvsområden, naturområden, privata trädgårdar och rekreationsområden är alla exempel på platser som behöver professionell vård och skötsel av utbildad trädgårdsmästare. Yrket passar dig som vill kombinera fysiskt arbete utomhus där du samtidigt får tillämpa dina teoretiska kunskaper och få utlopp för din kreativitet.

Hermods AB Göteborg