Stödpedagog

19 augusti 2024

25 juni 2024

18 augusti 2025

Arbetar du inom funktionsstöd och vill ta ett större ansvar för social dokumentation, driva utvecklingsarbete och vägleda kollegor i kvalitetsarbete? Vår utbildning till stödpedagog är ettårig, går på distans och leder till en yrkeshögskoleexamen.

Som stödpedagog är du en värdefull källa till kunskap på din arbetsplats. Förutom det brukarnära arbetet driver du det pedagogiska arbetet i verksamheten och kan delta i utvecklingsarbete och arbeta med kvalitet, förhållningssätt och bemötande inom verksamheten. Du kan också arbeta med samordning mellan verksamheter och delta i tvärprofessionella team.
Utbildningen ska leda till att du vidareutvecklar din pedagogiska yrkeskompetens och din förmåga att i nätverk planera och utforma individanpassat kvalificerat vardagsstöd. Utbildningen utvecklar din förmåga att ta utvidgat ansvar för social dokumentation, att driva utvecklingsarbete och att vägleda kollegor i kvalitetsarbete.

Verksamhetsfältet har ett stort behov av stödpedagoger. I framtiden krävs spetskompetens inom social dokumentation, socialt nätverksarbete och pedagogiskt utvecklingsarbete samt hög medvetenhet om mål och brukarmedverkan inom stöd och service åt personer med behov av olika funktionsstöd.

LIA (praktik)
LIA (Lärande i arbete) är yrkeshögskolans motsvarighet till praktik och är av många en av de mest uppskattade delarna av utbildningen. Under LIA:n får du träna på din framtida yrkesroll, testa dina nya kunskaper och knyta värdefulla kontakter i arbetslivet som du kan ha nytta av efter utbildningen.

Kurser
5 poäng motsvarar en veckas heltidsstudier.
Dokumentation och kvalitetssäkring, 15 p
Etik och professionellt förhållningssätt, 15 p
Examensarbete, 25 p
Funktionsnedsättningar, 25 p
Kommunikation, välfärdsteknologi och kognitivt stöd, 35 p
Lärande i arbete (LIA), 20 p
Människan i utveckling, 15 p
Pedagogiska teorier, metoder och arbetssätt, 35 p
Praktisk juridik inom social omsorg, 15 p

Studieupplägg och examen
Utbildningen är ettårig och går på heltid. Den bedrivs på distans med totalt 3 fysiska träffar, där varje träff varar cirka två dagar i följd. Övrig undervisning sker webbaserat via vår lärplattform på 2 fasta studiedagar per vecka. Utöver de webbaserade undervisningsdagarna är utbildningen delvis flexibel och delar av undervisningen går att ta del av när du kan och vill studera. Det innebär viss frihet, men också stort eget ansvar. Du ska ha tillgång till en dator (ej surfplatta) med kamera, mikrofon och internet. Du förväntas ha datorkunskaper och vara en aktiv deltagare på lärplattformen och i webbundervisning i varje vecka. Undervisningsformerna är varierande och består exempelvis av inspelade föreläsningar, grupparbete, diskussioner, workshops, gästföreläsningar och handledning.
Utbildningen leder till en yrkeshögskoleexamen.

Göteborgs Stad, Yrgo