Stödpedagog inom funktionshinderområdet

Distans | Umeå

Få fördjupad kunskap inom individanpassat vardagsstöd samtidigt som du får den kompetens som krävs för att kunna ta en mer ledande roll i teamet!

26 augusti 2024

23 maj 2024

25 augusti 2025

Brinner du för att skapa bästa möjliga förutsättningar för individens utveckling och livskvalitet? Känner du dig mogen att inspirera och vägleda dina arbetskollegor i det pedagogiska arbetet? Då är utbildningen Stödpedagog något för dig. Utbildningen ger dig fördjupad kunskap inom individanpassat vardagsstöd samtidigt som du får den kompetens som krävs för att kunna ta en mer ledande roll i teamet för att stärka kvalitén på brukarstödet. Utbildningen ges på halvfart så att du har möjlighet att kombinera arbete och studier.

Efter utbildningen
Efter utbildningen kan du arbeta som Stödpedagog på olika boenden enligt SOL och LSS, korttidsboenden för barn/ungdomar och vuxna samt inom skolverksamheten. Det finns ett stort behov av individanpassade stödinsatser för barn och ungdomar med funktionsvariationer i grundskolan. Efter utbildningen har du kunskap om olika intellektuella, kognitiva och psykiska funktionsnedsättningar samt hur du förhåller dig till dessa på ett etiskt och professionellt sätt. Du får även kunskap inom olika kommunikationsmetoder inom funktionshinderområdet. Utbildningen ger dig färdigheter att tillämpa individanpassade pedagogiska metoder som främjar brukarens självständighet och delaktighet. Utbildningen ger dig även kompetens att stödja och vägleda kollegor i användandet av pedagogiska och kommunikativa metoder.

Hermods AB Umeå