Möbeltapetserare

Bunden | Dals Långed

Stenebyskolans möbeltapetserarutbildning ger dig fullgod kunskap för tapetseraryrket och förbereder dig väl inför start av egen verksamhet

1 augusti 2024

1 augusti 2025, 1 augusti 2026

På utbildningen Möbeltapetserare, lär du dig traditionella och moderna stoppningar och klädslar, materialkunskap och formlära. Diskussioner om ett hållbart samhälle, miljö och etik genomsyrar utbildningen. Möbeltapetserare är en eftertraktad kompetens, både som egen företagare och inom stoppmöbelindustrin. Arbetsmarknaden är mycket bred. Du kan till exempel arbeta med småskalig möbeltillverkning, kulturvård och möbelrestaurering. Inom möbelindustrin finns dessutom goda utvecklingsmöjligheter, där du kan vidareutbilda dig till bland annat prototypmakare, tillskärare eller projektledare.

Ettor och tvåor har tillgång till egna arbetsplatser och jobbar sida vid sida med många projekt samtidigt i verkstäderna. I vissa större projekt samarbetar flera studenter, ibland även utbildningar, tillsammans och man lär sig naturligt av varandra. Samtidigt anpassas utbildningarna efter varje student och man försöker tillgodose studenternas önskemål gällande olika arbeten. Utbildningen ger dig fullgod kunskap för tapetseraryrket och förbereder dig väl inför start av egen verksamhet.

INNEHÅLL:

Tapetseringens grunder
Maskinkunskap och verktygsvård
Maskinsömnad
Stoppning och stoppningsmaterial
Hantverksmässig tapetsering
Industriell och fordonsinriktad tapetsering
Mönsterpassning och materialberäkning
Möbelrestaurering och möbelvård
Design och stilhistoria
Färglära och ritteknik
Portfolio, fotografering och digital behandling.
Materiallära, etik och miljö
Arbetsplatsförlagd studietid
Arbetsplatsbesök, studieresor
Arbetsmiljö och säkerhetsfrågor