Kvalificerad bantekniker

Bunden | Nässjö

Som bantekniker blir du en del av det viktiga arbetet att förbättra järnvägsspåren och säkerställa att tågen kommer fram i tid.

19 augusti 2024

15 maj 2024

1 augusti 2025

Som bantekniker arbetar du med underhåll, felavhjälpning och nybyggnation av järnvägsspår. Arbetet kan ske både i tunnelbanor, på spårväg och på järnväg.

Vanliga arbetsuppgifter är växel- och rälsbyten, snö- och vegetationsröjning och spårjusteringar.

I arbetet ingår även att byta ut komponenter som blivit slitna och kontrollera att all teknik fungerar som den ska.
Dagens tågtrafik med trängsel på spåren, höga hastigheter och tunga laster ställer höga krav på spårets uppbyggnad och funktion.

Att vara bantekniker inom järnvägen är mycket varierande, spännande och roligt. Men även ett socialt arbete eftersom man oftast arbetar i nära samarbete tillsammans med andra tekniker.

TCC Sverige AB