Medicinsk vårdadministratör

Bunden | Kristinehamn

Välkommen till en utbildning som ger dig goda möjligheter att arbeta administrativt inom framför allt hälso- och sjukvården.

19 augusti 2024

1 maj 2024

1 augusti 2025, 1 augusti 2026

Utbildningen utgår från nationellt fastställda kursplaner och syftar till att ge dig specifika kunskaper och färdigheter för att utgöra ett kvalificerat administrativt stöd inom framför allt hälso- och sjukvården.

I skolan får du de teoretiska delarna med hjälp av engagerade och kompetenta lärare och kommer att arbeta med såväl individuella uppgifter, diskussionsämnen, inlämningsuppgifter, som med grupparbeten. Vi tränar journalskrivning i en övningsmodul i det journalsystem som används inom Region Värmland. Under utbildningen kommer du att förutom ordinarie lärare att träffa representanter från arbetslivet som föreläser i aktuella ämnen. Vi gör också studiebesök i olika delar av verksamheten.

Du kommer att läsa följande delkurser:
Administration och ekonomi
Administration och hantering av allmän handling
Anatomi, fysiologi och sjukdomslära
Bemötande och kommunikation
Diagnosklassificering
Examensarbete
IT- e-hälsa
Lärande i arbete 1
Lärande i arbete 2
Lärande i arbete 3
Medicinsk dokumentation
Medicinsk terminologi och skrivregler
Vårdens organisation och verksamhet
Vårdrelaterad juridik

De teoretiska kunskaperna varvas med lärande i arbete (LIA) vilket innebär att du får tillämpa dina förvärvade kunskaper i ”riktigt” arbete. Under LIA-perioderna har du särskilt utsedda och utbildade handledare som stöd. Skolan erbjuder samtliga studerande en LIA-plats.
Sista terminen görs ett examensarbete där du får djupdyka i något ämne som du tycker är intressant och som är relaterat till studierna.

Våra lokaler är belägna centralt i Kristinehamn (Tegelslagargatan) med cirka 10 minuters promenad till Resecentrum. Dessutom kommer en del lektioner att bedrivas genom så kallade fjärrstudier. Fjärrstudier innebär att du deltar hemifrån genom att vara uppkopplad till den aktuella och schemalagda lektionen.

Kristinehamns kommun, Komvux