Digital Designer

Bunden | Göteborg

Vill du jobba med design, teknik, UI, UX och motion design?

1 september 2024

1 september 2025, 1 augusti 2026

Digital Designer är en designutbildning för dig som vill jobba som kreativ problemlösare. Under utbildningen lär du dig att arbeta professionellt och innovativt för att designa digitala produkter och tjänster. Du arbetar ofta i projektform tillsammans med exempelvis programmerare. Tillsammans skapar ni kreativa, behovsstyrda eller strategiskt anpassade upplevelsebaserade lösningar som är användarvänliga och sätter visuell design i första rummet.

VAD GÖR EN DIGITAL DESIGNER?
Som Digital Designer arbetar du med UI-design (User Interface), typografi, UX (User Experience), 3D och motion design. Du designar digitala koncept och produkter: allt ifrån innovativa helhetslösningar till delar eller redesign av en existerande produkt eller tjänst.

YRKESROLLER OCH ARBETSPLATSER
Efter utbildningen kan du bland annat jobba som Digital Designer, Frontend Designer, Experience Designer, UI Designer eller Product Designer. Din framtida arbetsplats kan vara på produkt- eller tjänstebolag, kommunikations-, reklam-, design- eller webbyrå, eller inhouse på företag.

OM UTBILDNINGEN
Under utbildningen får du bland annat
- lära dig hur design och teknik tillsammans skapar digitala produkter – alltifrån UI-design, UX-design och visuell design
- designa motion-enheter såsom film, animeringar och 3D
- arbeta professionellt i skarpa projekt mot kund och lära dig metoder för att arbeta agilt, det vill säga att arbeta med täta avstämningar, regelbundna delleveranser och löpande utvärderingar under ett projekts gång
- arbeta innovativt och konstruktivt, anpassat till den nya tekniken i vår omvärld
- implementera och hypotetiskt använda AI för att kombinera funktioner och utveckla produkter och tjänster
- kunskaper om programmering i exempelvis HTML, CSS och olika CMS-verktyg
- lära dig att skapa digitala tjänster och produkter, med fokus på användbarhet och användarupplevelse (UX)
- lära dig utforma visuell design där pixlar, vektorer, grafisk form, typografi och detaljer förstärker förståelse och effekt
- lära dig att utforma visuella identiteter med tillhörande designsystem.

LIA (praktik)
En stor del av utbildningen består av LIA (lärande i arbete), vilket är yrkeshögskolans version av praktik. Under LIA:n får du träning i yrkesrollen och kontakter i arbetslivet som mycket väl kan leda till jobb efter examen.

Besök Digital Designer på Instagram för en ännu bättre bild av vad utbildningen innehåller och leder till.

KURSER
5 poäng motsvarar en veckas heltidsstudier
- Frontendutveckling, promptar och AI 45p
- LIA 135p
- Motion design, 3D och digitala assets 60p
- Produktdesign och UI design 60p
- UX design, tillgänglighet och hållbarhet 20p
- Visuell design, branding och strategi 50p
- Examensarbete 30p

STUDIEUPPLÄGG OCH EXAMEN
Utbildningen är tvåårig, platsbunden och går på heltid. Den leder till en yrkeshögskoleexamen. Undervisningen varierar mycket och består bland annat av projektarbeten, föreläsningar och studiebesök. Vi samarbetar tätt ihop med näringslivet och de flesta föreläsare och handledare är personer som arbetar inom området.

SAMARBETE MED BRANSCHEN
Vi har ett tätt samarbete med företag och organisationer i branschen, som bland annat deltar i utbildningens ledningsgrupp, föreläser och tar emot studerande på LIA.

Göteborgs Stad, Yrgo