Underhållstekniker, industri

Bunden | Växjö

Studera till ett yrke som behövs. Det råder brist på underhållstekniker och med den snabba teknologiska utvecklingen förväntas efterfrågan bara öka.

23 september 2024

2 juni 2024

1 september 2025, 1 september 2026

Utbildningen för underhållstekniker är en bred utbildning där du lär dig att underhålla och reparera industriella maskiner och utrustning. Du utvecklar färdigheter för att säkerställa effektiv och säker drift av maskiner, samtidigt som du får nödvändiga kunskaper för att optimera underhållsprocesser från början till slut.

Ungefär en tredjedel av utbildningen är företagsförlagd (lärande i arbete, LIA), vilket redan under utbildningen ger goda kontakter med framtida arbetsgivare. Många får anställning redan under utbildningen.

Underhållstekniker spelar en viktig roll inom industrin och det råder stor brist på yrkesverksamma med rätt kompetens. På grund av den snabba teknologiska utvecklingen förväntas efterfrågan på utbildade inom detta yrke att fortsätta vara hög i framtiden. Utbildningen backas upp av ett 30-tal företag i regionen som alla ser behov av fler yrkesverksamma underhållstekniker.

Kunskapscompaniet Ankaret AB