Distans | Nynäshamn

1 augusti 2024

1 augusti 2025, 1 augusti 2026

Underhållstekniker
Den stora efterfrågan på yrkesrollen, särskilt gällande underhållstekniker med automationskompetens, bekräftas och förutsätts öka de kommande 3–5 åren, enligt Teknikföretagens kompetensundersökning

Den tekniska utvecklingen inom industrin accelererar allt snabbare. Att hänga med i digitalisering och automatisering är avgörande för företags konkurrenskraft såväl som för Sveriges tillväxt. Sveriges tillverkningsindustrier står för ca 20 procent av BNP och företagen vill växa. Ett av de främsta hindren är bristen på rätt kompetens. En av de yrkesroller som arbetsgivarna inom industrin har svårast att rekrytera är underhållstekniker.

Utbildningen leder till följande yrkesroller:

Servicetekniker
Underhållsingenjör